Govert Flinck (1615-1660) en Ferdinand Bol (1616-1680) behoren tot de succesvolste Amsterdamse portret- en historieschilders gedurende de Gouden Eeuw. Beide kunstenaars waren leerling van Rembrandt, maar eenmaal op eigen benen streefden zij hun befaamde meester voorbij in sociale en economische statuur. In tegenstelling tot Rembrandt kregen zij gedurende hun hele loopbaan veel prestigieuze opdrachten van vermogende kooplieden en invloedrijke regenten in Amsterdam. Flinck en Bol positioneerden zich in dit elitenetwerk doordat ze artistieke kwaliteit én flexibiliteit combineerden met effectief netwerken. In dit boek beschrijft Erna Kok de betekenis en het belang van netwerken voor de kunstproductie en het carrièreverloop van kunstenaars. Ze focust op de loopbanen en schilderijen van Flinck en Bol die, vanwege hun statuur, achtergrond, succes en reputatie, illustratief zijn voor de wijdvertakte dynamiek van de kunstmarkt in Amsterdam en de Republiek als geheel.
'Kok attributes the rise to fame of both artists in no small measure to their ability to converse and interect appropriately with the political and commercial elites. [...] While Flinck and Bol undoubtedly boasted exceptional artistic talent and the perseverance to make it as an artist, their fame and economic success would have been unthinkable without the elitist networks of which they had become an integral part.' Filip Vermeylen in: Early Modern Low Countries 1 (2017) 1, p. 190-191
'Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat Rembrandt aan het einde van zijn carrière failliet ging omdat hij zich niet schikte naar naar de mores van zijn tijd: hij was roekeloos, niet van onbesproken gedrag, en weigerde zijn werk af te stemmen op de wensen van zijn opdrachtgevers. Kok laat zien dat zijn leerlingen het slimmer aanpakten. [...] Kok is het oneens met kunsthistorici die Flinck en Bol nadragen dat zij artistieke vrijheid niet vooropstelden. Terwijl deze aanhangers van een autonome kunstopvatting in de trotse, onaangeoaste Rembrandt een vroege geestverwant herkennen, lijkt zij zich sterker verbonden te voelen met het cultureel ondernemerschap van diens leerlingen.' Joris Oddens in: Geschiedenis Magazine 52 (2017) 1, p. 61
'De publicatie van Erna Kok is mooi verzorgd en rijk geïllustreerd met prachtige afbeeldingen van schilderijen van Ferdinand Bol, Govert Flinck en Rembrandt en maakt benieuwd naar de dissertatie. Interessant is om te zien dat kunstenaars vooral ook ondernemers waren.' Marieke Bos voor: www.historischhuis.nl, 12-12-2016
'In dit boek wordt voor het eerst op een moderne en vernieuwende manier gebruikgemaakt van ideeën uit aanpalende vakgebieden, onder andere sociale netwerken, voor de carrière van de schilder belangrijke familiebanden (verstevigd door hun huwelijkskeuze) en andere persoonlijke contacten, die essentieel waren voor lucratieve opdrachten. [...] Het is een mooi uitgevoerd en fraai geïllustreerd boek, dat uitgaat van een aanzienlijke kunsthistorische kennis/ondergrond.' J.D. van Dam voor: NBD/Biblion, 30-11-2016
Een uitgebreid artikel over Govert Flinck en Ferdinand Bol verscheen in Geschiedenis Magazine 6 (september 2017) p. 38-41.