'De acht dagboekjes [...] worden voorafgegaan door een inleiding van Eveline Koolhaas-Grosfeld, waarin op duidelijke wijze de sociale, culturele en politieke achtergrond van het gezin belicht wordt.' In: Boekenpost 55 (2001) 9
'Veel van de werkelijk fantastische, veelal ingekleurde tekeningen laten zich bekijken als een beeldverhaal over het opvoeden van kleine kinderen in de vroege negentiende eeuw. De belangrijkste aspecten van de pedagogische idealen uit de Verlichtingstijd zijn erin terug te vinden. [...] er is geen beter pleidooi voor het actief vaderende vaderschap dan deze 267 unieke tekeningen, ook al zie je Jacob nooit de vloer dweilen of de badkamer soppen.' Marijke Hilhorst in: Elsevier 57 (2001) 35
'Stuk voor stuk geven de tekeningen er blijk van dat ze gemaakt zijn door iemand die niet alleen bewust met de opvoeding van zijn kinderen bezig is, maar ook begiftigd is met een groot tekentalent. [...] De inleiding van kunsthistorica Eveline Koolhaas-Grosfeld biedt de lezer een beknopte schets van de geschiedenis van de familie De Vos en het gedachtegoed van waaruit de vier kinderen werden opgevoed. Daarmee is het niet alleen een - schitterend verzorgd - prentenboek geworden, maar ook een introductie tot opvoedkundige idealen uit de late achttiende eeuw.' Rietje van Vliet in: Trouw 08-09-2001
'Nog langer geleden, moeten nog "drokkere" vaders wel helemaal afwezig geweest zijn in een kinderleven. Verrassend, alleen al om die reden, is het tweetalige boek Vader en zoons [...]. Het is een prachtige, door Eveline Koolhaas-Grosfeld bezorgde uitgave van een getekend dagboek van Jacob de Vos Willemz (1774-1844).' Aleid Truijens in: de Volkskrant 12-10-2001
'Een Rousseau die prachtige ideeën formuleert, maar van zijn eigen kinderen niets wil weten, is hij zeker niet. Hij heeft er klaarblijkelijk groot plezier in naar z'n zoontjes te kijken en het mooiste moment van de dag uit te zoeken en in een tekening vast te leggen. Het levert deze nu toegankelijk geworden, volstrekt unieke verzameling tekeningen op.' Max Arian in: De Groene Amsterdammer 17-11-2001
'Het boek is mooi en verzorgd uitgegeven, met alle tekeningen in kleur gereproduceerd. De inleiding is beknopt en uitstekend gedocumenteerd en stelt de kijker in staat om deze albums in hun tijd te plaatsen. [...] Een kleine schatkamer vol kostbare mini-informatie uit de eerste hand.' Remmelt Daalder in: Kunstschrift 6 (2001)
'Het is de droom van elke onderzoeker om een bijzonder document of object te ontdekken. Dat overkwam Eveline Koolhaas-Grosfeld, toen zij in de verzameling van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap te Amsterdam iets buitengewoons aantrof dat men daar in 1996 ten geschenke had gekregen: acht getekende dagboekjes over vier jonge kinderen, een portret en familiepapieren, alles afkomstig van de negentiende-eeuwse assurantiemakelaar Jacob de Vos. Bij dit unieke egodocument, nu voorzien van een inhoudrijke inleiding door Eveline Koolhaas, speelt de afbeelding de hoofdrol. [...] Deze Nederlands/Engelse uitgave met een portret van Jacob de Vos en alle dagboekbladen-in-kleur presenteert op voorbeeldige wijze lezers en kijkers een uniek cultuurhistorisch document.' Leontine Buijnsters-Smets in: De Negentiende Eeuw 25 (2001) 4
'Vader en Zoons is een uniek tijdsdocument. Het stelt ons in staat over de schouders van één van onze voorouders mee te kijken en te zien hoe hij zichzelf en zijn kinderen zag. En van dat beeld kunnen we terugkijken naar ons zelf. Wie zijn wij? En hoe zijn wij zo geworden? Door juist dit soort vragen dat het boek oproept, is het boek uitermate geschikt voor het onderwijs, niet alleen in het voortgezet onderwijs, maar ook op de basisschool.' Wouter Pols in: Kleio 43 (2002) 2
Verder gesignaleerd in: NRC Handelsblad/Boeken, 10-11-2006; Cd-rom Leesidee 2000-2005.