Vanaf de oprichting in 1868 heeft het Gereformeerd Schoolonderwijs (vanaf 1906 Gereformeerd Schoolverband) een substantiële bijdrage geleverd aan de emancipatie van het gereformeerde volksdeel in Nederland. Aanvankelijk richtte het GSO zich op de positionering van de eigen scholen in religieus opzicht. Daarnaast hield men zich vooral bezig met de opleiding van gereformeerde onderwijzers en de professionalisering van het onderwijzersberoep en met de pedagogisch-didactische profilering van de vereniging. Men werkte aan het instellen van een leerstoel voor gereformeerde pedagogiek, de vormgeving van een christelijke leerplanontwikkeling en het instellen van eigen schoolvisitatie. In dit boek laat André Rosendaal zien, dat het onderwijsnetwerk van de gereformeerde 'Schulmänner' - in nauwe samenwerking met de christelijke onderwijsvoormannen en VU hoogleraren J. Woltjer, H. Bavinck en J. Waterink - een doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het handen en voeten geven aan de hierboven genoemde ontwikkelingen.
'Deze dissertatie, die vooral een beschrijvend karakter draagt, biedt een heldere beschrijving van een eeuw gereformeerde schoolhistorie.' L. Vogelaar in: Reformatorisch Dagblad 28-06-2006, p. 17. 'Een degelijk ogend proefschrift ...' In: Trouw 17-06-2006, p. 9
'Het is een zeer gedetailleerd vooral descriptief en daardoo waardevol proefschrift geworden, dat echter te weinig bij de toekomst aansluit'. Drs. K. de Jong in Friesch Dagblad 25-09-2006
'We mogen ons gelukkig prijzen dat hedendaagse geïnteresseerden in het onderwerp de beschikking hebben over een zo helder geschreven studie als deze. Die bevat bovendien instructieve kwantitatieve tabellen en niet eerder bekende details over lokale schoolaangelegenheden.' Gert van Klinken in: Documentatieblad voor de Nederlandse Kerkgeschiedenis na 1800 66 (2007) juli
'Voor de accurate en gedetailleerde beschrijving van zijn onderwerp verdien de auteur zonder meer lof.' Bert Stilma in: SBM, maandblad van de besturenraad voor protestants-christelijk onderwijs 12-2007
'We achten deze studie (...) een verrijking van de historiografie van het christelijk onderwijs in Nederland.' H. Veldman in: De Reformatie 83 (2007) 3
'een gedetailleerde, doorwrochte, rijke studie'. Jacques Dane in: webrecensie bij BMGN 124 (2009) 1
Verder gesignaleerd in: Nederlands Dagblad. Het Katern 23-6-2006, p. 3; Reformatorisch Dagblad 14-6-2006, p. 16; GezinsGids 59 (2006) 6, p. 61; Recensiebank historischhuis.nl; SBM 09-2006; Centraal weekblad 13-10-2006; website Ontmoetingskerk Vriezenveen (PKN) 10-2006.