'Lezen in de Lage Landen [is] een interessante, verzorgde en toegankelijke gelegenheidspublicatie [...] die nieuwsgierig maakt naar diepgaander leesonderzoek, die aantoont hoe vruchtbaar een variant van de Reading Experience Database UK voor de Lage landen zou kunnen zijn en die vooral als eerbetoon aan een veelzijdig boekwetenschapper best mag worden gezien.' Filip De Ceuster in: Spiegel der Letteren 61 (2019) 1, p. 95-97
'Hoe en waarom lezen mensen, en wat voor rol speelt lezen in hun leven - nu en vroeger? Dit is de centrale vraag in de mooi verzorgde bundel Lezen in de Lage Landen. In dit boek nemen 38 Vlaamse en Nederlandse neerlandici en boekwetenschappers ieder een aspect van tien eeuwen leescultuur onder de loep, van leesonderwijs, voorlezen, leeslijsten, lezen van poëzie, leesmeubilair, leesbrillen, leeshonger en leesportefeuilles tot actuele onderwerpen als ontlezing en lezen van het scherm.' Raymond Noë in: Onze Taal (2018) 2/3, p. 34
'Al lijken sommige bijdragen slechts te focussen op details, door de grote diversiteit aan onderwerpen en benaderingen biedt het boek als geheel een verrassend breed palet van lezers en lezen door de eeuwen heen. Het boek is mooi uitgegeven met 23 kleurenillustraties. Bovendien heeft elke bijdrage ook één of meer zwart-witillustraties, zodat het boek over lezen ook heel wat fraais biedt voor het kijken.' Hubert Meeus in: Neerlandia 122 (2018) 3, p. 47
'Kortom, de bundel Lezen in de Lage Landen is met recht heel divers te noemen. De gemiddelde omvang van ongeveer vier bladzijden tekst per artikel zorgt er helaas wel voor dat de meeste bijdragen blijven steken in korte stukken van wisselende kwaliteit. Zonder veel ruimte voor diepgang blijft het in dit Festschrift bij toevallige anekdotische vondsten, observaties en signaleringen. Niet dat dit negatief is: juist een breed en lastig grijpbaar onderwerp als leescultuur leent zich goed voor anekdotisch materiaal, teruggevonden in correspondentie, marginalia, egodocumenten of op prenten. Toch bekruipt de lezer keer op keer het gevoel dat je meer wilt.' Rindert Jagersma in: Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman 41 (2018) 1, p. 88-89
'[...] de verzameling artikelen is door haar veelzijdigheid aantrekkelijk voor een veel bredere groep lezers. Zelfs voor diegenen die niét van lezen houden.' I.K. van Engelshoven in: Boekman 115 (2018), p. 59-60
'De teksten zijn zeer divers qua onderwerp, maar gespecialiseerd in de uitwerking. Rode draad is lezen en leescultuur in de breedste zin van het woord. De teksten gaan bijvoorbeeld over marges bij handschriften, zusterboeken, secreetboeken, pamfletten over Napoleon, schoolboeken, lees- en winkelbibliotheken, leesgezelschappen (in Nederlands-Indië), uitgeverijen, schrijvers, voorlezen (in de klas en in refters van kloosters) of lezen na de schermrevolutie.' Annemiek Buijs voor NBD Biblion, februari 2018
'Hoe en waarom lezen mensen, en wat voor rol speelt lezen in hun leven – nu en vroeger? Dat is de centrale vraag in de mooi verzorgde bundel Lezen in de Lage Landen. In dit boek nemen 38 Vlaamse en Nederlandse neerlandici en boekwetenschappers ieder een aspect van tien eeuwen leescultuur onder de loep, van leesonderwijs, voorlezen, leeslijsten, lezen van poëzie, leesmeubilair, leesbrillen, leeshonger en leesportefeuilles tot actuele onderwerpen als ontlezing en lezen van het scherm.' Raymond Noë in: Onze Taal (2018) 2/3, p. 34
'De bijdragen, die chronologisch geordend zijn, zijn zeer divers, en strekken ván krabbels in de kantlijn bij middeleeuwse geschriften tót de impact van de "schermrevolutie" op onze manier van lezen in het digitale tijdperk, en ván de allerindividueelste leeservaring tót "text mining", het geautomatiseerd doorzoeken van grote tekstcorpora. Deze voorbeelden geven al aan dat Lezen in de Lage Landen zowel een beeld geeft van de ontwikkeling van het lezen door de eeuwen heen als van de ontwikkeling van de boekwetenschap in al zijn benaderingswijzen. Zoals dat gaat bij een album amicorum, presenteren de schrijvers allemaal slechts een flard van hun lopende onderzoek: een leuke anekdote; een markant gegeven; een paar krenten uit de pap. Vaak wordt er gereflecteerd op de mogelijkheden van een methode of worden er suggesties gedaan voor verder onderzoek. Een geheel wil het niet worden, een alles omvattende conclusie valt niet te trekken. [...] Lezen in de Lage Landen is uiterst verzorgd uitgegeven en bevat een schat aan wetenswaardigheden en tot nadenken stemmende overwegingen. Voor zover het boek iets onbevredigends aankleeft, is het dat je over elk onderwerp méér te weten zou willen komen. Maar dat is eigenlijk een compliment.' Ingrid Glorie op: Voertaal.nl, 23 januari 2018.