'Van Buul legt helder uit wat de Prerafaëlieten wilden en hoe hun stroming uitgroeide van een klein clubje bevriende kunstenaars dat vooral naar artistieke vernieuwing streefde [...] tot een veel bredere, sociale beweging [...] Die verbreding vormt overigens wel een probleem bij het bepalen van wat Prerafaëlitisme inhoudt, want naar mate er in de loop der jaren steeds meer onder deze noemer ging vallen, werd het ideeëngoed erachter steeds diffuser. [...] Gelukkig beschrijft Van Buul dit duidelijk en overzichtelijk om daarna aan de hand van vele overtuigende voorbeelden heel mooi te demonstreren hoe al die verschillende aspecten in Nederland werden verwerkt, zowel in artistiek opzicht als in bredere, maatschappelijke zin.' Jan Jaap Heij in: Satire, themanummer van De negentiende eeuw 39 (2015) 1, p. 94
'Met In vreemde grond geworteld heeft Anne van Buul een voortreffelijk boekwerk afgeleverd, een doorwrochte studie van een rijk thema dat in Nederland echter niet zomaar voor de hand lag. Men kende uiteraard de vertalingen van gedichten van Rossetti, en bepaalde, zelfs nog vrij recente, selecties uit zijn poëtisch werk hebben de draagkracht van deze dichter aangetoond. Van Buul kadert die interesse, legt uit waar ze vandaan komt, wie de eerste geïnteresseerden waren en vooral: hoe het technisch en cultuurhistorisch mogelijk was dat prerafaëlitische componenten hun plaats verwierven in het Nederlandse kunst- en letterenwereldje. Dit is een stevige studie, zonder uitschuivers, gevat in een fraai geschreven en al even fraai uitgegeven boek, een must voor al wie in het fin de siècle is geïnteresseerd.' Stefan van den Bossche in: Passage. Tijdschrift voor Europese literatuur en cultuur 2 (2014) 1, p. 83-85
'Een boek om naar uit te kijken.' Aankondiging door Sander Bink op: rond1900.nl, 19-01-2014
Verder gesignaleerd op: www.tntl.nl/boekbeoordelingen 09-07-2014.