In de loop van de vroegmoderne tijd leerden steeds meer mensen lezen en schrijven. Maar wat deden zij in het dagelijks leven met deze vaardigheden? Jeroen Blaak beantwoordt deze vraag door vier geletterden als het ware zelf aan het woord te laten: de Haagse schoolmeester David Beck (1594-1634), de Delftse regent Pieter Teding van Berkhout (1694-1713), de Amsterdamse klerk Jan de Boer (1694-1764) en de bevindelijke Jacoba van Thiel (1742-1800). Zij legden hun dagelijkse ervaringen schriftelijk vast en maakten aantekeningen over hun leesgedrag. Uit hun dagboeken is daarnaast af te leiden welke rol het gesproken woord speelde in de overdracht en verwerking van informatie. Aan de hand van deze bijzondere bronnen laat Geletterde levens zien hoe mensen hun geletterdheid konden gebruiken en welke mogelijkheden de geletterde cultuur hen bood.
'Een nauwgezette lectuur van de goed gekozen bronnen laat Blaak toe door te dringen tot het dagelijkse leven van een aantal "gewone" mensen uit de vroegmoderne periode, en na te gaan op welke manier lezen en schrijven daarvan een onderdeel vormde.' Tom Verschaffel in: Spiegel Historiael 39 (2004) 7/8
'Geletterde levens beschrijft weliswaar vier levens, maar Blaak geeft zijn boek een veel ruimere betekenis. Hij plaatst zijn hoofdpersonen allereerst telkens tegen de achtergrond van hun milieu en vergelijkt waar mogelijk hun leesgedrag met dat van anderen. Ook behandelt hij het lezen binnen het veel ruimere kader van communicatie in het algemeen. Zo komen we veel te weten over schrijf- en soms zelfs over spreekgedrag, over geletterdheid, over briefschrijven, over de aanschaf van boeken en het beleven van de vrije tijd.' Roelof van Gelder in: NRC-Handelsblad, 25-09-2004
'Dat een promotieonderzoek ook nog een leesbaar boek kan opleveren, waaraan niet alleen de ingewijde experts maar ook de geïnteresseerde leken intellectueel genoegen kunnen beleven, bewijst Jeroen Blaak met Geletterde levens.' Han C. Vrielink in: Holland 38 (2006) 3, p. 260
'Jeroen Blaak (...) leverde met zijn boek een waardevolle en aantrekkelijke bijdrage aan de nog tamelijk jonge discipline van het historische lezersonderzoek.' Marijke Meijer Drees in Nednr. 102 (winter 2005)
Verder gesignaleerd in: BMGN 121 (2006) 3, p. 514-516; Nederlands Dagblad, 11-03-2005; Genealogie 11 (2005) 1, p. 30; Het Nederlandse Boek 146 (2004) 6; Trouw, 9-10-2004; Onze Taal 73 (2004) 10; Recensiebank historischhuis.nl; Bifolium, april 2004, p. 43