Voor onze kennis van de zeventiende-eeuwse Nederlandse cultuur zijn de circa tienduizend bewaard gebleven brieven van en aan Constantijn Huygens (1596-1687) van immens belang. Rudolf Rasch heeft in deze fraaie, tweedelige uitgave ruim 300 brieven bijeengebracht waarin muziek een rol speelt. Huygens was zelf een enthousiaste amateur-musicus en correspondeerde regelmatig over muzikale activiteiten (spelen, componeren, luisteren), de verwerving van muziekstukken en instrumenten (onder andere luit en klavecimbel), contacten met musici en muziek in het algemeen. Onder de correspondenten bevonden zich amateur en beroepsmusici uit binnen- en buitenland, goede vrienden en vriendinnen van Huygens, predikanten, hoogleraren, adellijke personen en gezagsdragers. Het eerste deel van deze uitgave bevat een uitvoerige inleiding plus registers op personen en zaken. In het tweede deel zijn alle brieven integraal opgenomen in de oorspronkelijke taal (Nederlands, Frans, Latijn, Italiaans, Engels, Duits of Spaans) mét een vertaling in modern Nederlands en toelichting op de inhoud. Gustav Leonhardt heeft het eerste exemplaar van deze bijzondere uitgave in ontvangst genomen.
'En nu is er de monumentale uitgave van Rudolf Rasch, waarin driehonderd Nederlandse, Engelse, Franse, Italiaanse en Latijnse brieven van en aan Huygens voorbeeldig zijn uitgegeven en van mooie vertaingen in hedendaags Nederlands zijn voorzien.' Marika Keblusek in: BMGN Low Countries Historical Review 124 (2009) 2
'De Neerlandistiek en muziekwetenschap mogen zich gelukkig prijzen met zo'n interessante en gedegen bronnenuitgave. Rasch maakte een voorbeeldige editie die vol met verrassingen zit. Een plezier om te lezen.' Natascha Veldhorst in: Tijdschrift voor Nederlandse Taal en Letterkunde 124 (2008) 3
Huygens' schriftelijke muzikale nalatenschap is dankzij Rasch' monnikenwerk -hij ontcijferde, vertaalde, corrigeerde, maakte voetnoten en registers- weer toegankelijk.' Jaco van der Knijff in: Reformatorisch Dagblad 08-10-2007
'Rasch's edition is impeccable in its transcriptions and nicely curated. There is also en extremely useful register of all the correspondents. And the edition itself is beautifully printed.' Kate van Orden in: Renaissance Quarterly (2008)
'Een uitgave zonder weerga, die van de lezer uiteraard veel geduld vraagt (een paar honderd kamermuziekstukken horen met toelichting!).' Kees Fens in: Volkskrant, 2-8-2007
'Het boek is een kostbare documentatie voor muziekhistorici en -theoretici, een goudmijn dus.' Kees Fens in: Volkskrant, 9-8-2007
'Niet alleen vervangt deze editie ten dele de zes delen van de eerdere editie van J.A. Worp, en stelt ze een hoge standaard, ze laat overtuigend zien welke cruciale rol de muziek in de vroeg moderne wijsbegeerte en concepties van de werkelijkheid speelde.' Charles Vergeer in: Filosofie, 17 (2007) 5
'De grondigheid en de zorg waarmee Rasch zich van zijn taak gekweten heeft, verdienen alle lof. Alleen al de registers zijn een plezier om in te grasduinen. [...] Deze prachtige (zij het ook prijzige) uitgave zal ten tijde van het verschijnen van dit bericht al lang haar weg gevonden hebben naar de boekenplank van eenieder die zich met de muziek van de zeventiende eeuw bezighoudt en die het Nederlands machtig is. Maar zij verdient zonder meer een breder publiek.' Jan Van den Bossche in: Tijdschrift Oude Muziek 4/2007
Verder gesignaleerd in: The year's work in modern language studies 69 (2007) 2009.