Op 25 mei 2002 overleed Kees Vellekoop, hoogleraar Muziekgeschiedenis vóór 1600 aan de Universiteit Utrecht. Om zijn nagedachtenis te eren, is in de bundel Meer dan muziek alleen een aantal bijdragen bijeengebracht die een afspiegeling vormen van zijn grote inzet voor de oude muziek en van zijn brede belangstelling. De auteurs van deze bijdragen behandelen diverse aspecten van de middeleeuwse muziek, het officiële werkterrein van Vellekoop, maar ook vroegere en latere perioden in de muziek en muziekwetenschap en verbanden tussen muziek en liturgie, kunst, geschiedenis en literatuur. Op al die terreinen had Kees Vellekoop iets te melden, niet alleen in zijn onderwijs maar ook in de discussie met collega-onderzoekers. Hij was voor velen een voorbeeld, niet in het minst omdat voor hem muziekwetenschap 'niet alleen muziek' was.
Inhoud: RENÉ STUIP, 'Na ons moeten ze maar zien' JOOST VAN GEMERT, Kees Vellekoop, een leven vol muziek JAAP VAN BENTHEM, 'Curas gere mei finis': over de relatie tussen het rijmgebed Dies ire dies illa en de melodie van de sequens JACQUES BOOGAART, Zuchten als Job: tekstexpressie in een veertiende-eeuws motet CALVIN M. BOWER, The Sequence Repertoire of the Diocese of Utrecht Enlightenend by four Libri Ordinarii of the Diocese GISELA GERRITSEN/WIM GERRITSEN, De Ordinarius van Sint-Salvator: codicologische en editietechnische aspecten LOUIS GRIJP/HERMINE JOLDERSMA, Regenboog en de Dood: melodie en herkomst van een liedtekst uit het Antwerps Liedboek ULRIKE HASCHER-BURGER, Auf Spurensuche: Instrumentalmusik in der Devotio moderna? BRAM VAN DEN HOVEN VAN GENDEREN, Een Ordinarius uit 1576 voor de votiefmissen op de dagen van de week in het kapittel van Sint-Marie te Utrecht MAYKE DE JONG, Solarium: over de representatie van Karolingisch koningschap CHRISTIAN KLAMT, Letters van baksteen in een cisterciënzerklooster: het Ave Maria te Zinna KAREL R. VAN KOOIJ, 'An Equal Music' IKE DE LOOS, Van kaarsen en kerken: liturgie, paraliturgie of géén liturgie? GISELLE DE NIE, 'Inversion of the order of things': a dream of miracle GERT OOST, The first Nowell: hoe was de eerste versie? RUDOLF RASCH, Gregoriaans met kruisen en mollen SASKIA ROLSMA, De onthullingen van het missaal: een onderzoek naar de functie van Motetti missales FRANS DE RUITER, Kunsten en wetenschappen MARTIN VAN SCHAIK, Terpandros of Lesbos in Medieval and Renaissance Music Theory EDDIE VETTER, Tekst en muziek in eenstemmige gezangen uit de twaalfde eeuw FRANK WILLAERT, Een minnezanger in het klooster: het lied Liepliker zaert in Arnhem, Centrale Bibliotheek, ms. 6 THIEMO WIND, De Vertoninge en Onderwyzinge op de Hand-Fluit (1649): of hoe bedreven waren blokfluitisten in de omgeving van Jacob van Eyck? Over de auteurs
'Naast boeiende informatie over allerhande muzikale onderwerpen geeft de bundel Meer dan muziek alleen een mooie indruk van het werkzame leven van deze veelzijdige wetenschapper, die zich voor geen publiek te geleerd voelde en in stilte meer bergen verzette dan menigeen vermoedde. Kees Vellekoop had een grote liefde voor zijn vak, en blijkt daarmee velen te hebben geïnspireerd.' Natascha Veldhorst in: Queeste 12 (2005), p. 182-183
'De verscheidenheid aan auteurs en onderwerpen die in deze herdenkingsbundel zijn opgenomen, maken het moeilijk een algemeen beeld te schetsen. De auteurs doen overigens erg hun best hun bijdrage lezenswaardig te maken en dat lukt velen ook uitstekend. Uiteraard is er nog veel meer te vertellen over de onderwerpen die langskomen. Maar één ding is zeker: wie geïnteresseerd is in middeleeuwse muziek, kan zijn hart ophalen.' Jan Jaap Zwitser in: Tijdschrift Oude Muziek 10 (2004) 4, p. 32-33
'[...] een korte levensbeschrijving van de verschillende auteurs sluit deze goed verzorgde bundel af, waarmee terecht eer wordt bewezen aan de betreurde muziekhistoricus Kees Vellekoop.' Johanna Maria van Winter in: BMGN 12 (2005), p. 270
Verder gesignaleerd in IMB, 42:1 42:2 for 2008 (2009).