Oraliteit en schriftcultuur

€35,00
Kopen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
ISBN 9065502548
NUR codes 684 , 621
Redactie R.E.V. Stuip & C. Vellekoop
Jaar van uitgave 1993
Druk 1
Reeks Utrechtse Bijdragen Medievistiek
Nummer in reeks 12
Bindwijze ing
Aantal bladzijdes 206

De relatie tussen mondeling en schriftelijk taalgebruik staat in de bestudering van de Middeleeuwen de laatste tijd volop in de aandacht. In deze bundel wordt vanuit een aantal specifieke situaties gekeken naar de verschillende manieren waarop van taal gebruik wordt gemaakt. Zo worden niet alleen de kracht van het woord en het woord als teken onder de loep genomen (in de praktijk van alledag, in kloosters en in de filosofie), maar wordt ook gezocht naar de invloed van het noteren van woorden en melodieën op de overlevering van teksten, muziek en gebruiken. Bovendien wordt aan de hand van een aantal voorbeelden uit de nog levende Arabische praktijk verduidelijk op welke wijze teksten worden overgeleverd en ten gehore gebracht.    

Inhoud: MAYKE DE JONG, Inleiding   R. OTTEN, Verschijnselen van oraliteit en schriftelijkheid in de Berbercultuur   GISELLE DE NIE, De 'kracht' van wat in het boek gezegd wordt. Woord, schrift en teken in zesde-eeuws Gallië   RIA VAN DER LECQ, Het woord als teken in de filosofie van de middeleeuwen   A.P. ORBÀN, De invloed van het ascetisch ideaal der kartuizers op hun oraal en schriftelijk gebruik van het Latijn   C. VELLEKOOP, Geheugen, kennis en muzieknotatie   LENI VAN STRIEN/GERRITSEN, Orale poëzie in Oudierse rechtsboeken   H.B. TEUNIS, Afspraak, schrift en gezag. Het begin van de verschriftelijking in West-Frankrijk   R.E.V. STUIP, Het Chanson de geste en het boek   REMKE KRUK, De geschiedenis van koning 'Umar An-Nu'Mân. Over Arabische ridderromans   ORLANDA S.H. LIE, Van onmondig publiek tot zelfstandige lezer: het publiek van Middelnederlandse Artes-teksten   Over de auteurs

Aanbevolen bij dit artikel :