'In dit boeiende, gedegen overzichtswerk brengen de twee gezaghebbende auteurs met talrijke en concrete praktijkvoorbeelden de roemrijke geschiedenis van het volkshogeschoolwerk in kaart, met inbegrip van de belangrijkste pioneers en vertegenwoordigers. [...] Fraai standaardwerk!' A. Schipper voor: NBD Biblion 12-11-2014
'Is de geschiedenis van de volkshogescholen in Nederland een succesverhaal of een tragedie? De studie van Maarten van der Linde en Johan Frieswijk biedt stof voor beide interpretaties.' Peter van Dam in: Geschiedenis Magazine 49 (2014) 6
'Niet altijd eenvoudige materie, maar het levert wel een prachtig beeld op van een idealistische organisatie die uiteindelijk grote invloed heeft gehad op precies datgene wat ze voor ogen had: de volksontwikkeling en volksopvoeding.' Jan van Zijverden in: Fryslân 20 (2014) 1, p. 29
'Steeds opnieuw zochten de volkshogescholen aansluiting bij de samenleving. Het ging om leren buiten school (jaren zestig) om milieuvraagstukken, natuureducatie en gezonde voeding (jaren zeventig en tachtig) en om cursuswerk voor ondernemingsraden (jaren negentig). [...] De Folkshegeskoalle heeft nooit een structurele overheidssubsidie willen ontvangen. Volgens de auteurs is die keuze, samen met de sterke Friese identiteit en het vrijwilligerskarakter, de verklaring dat hij nog steeds bestaat.' Marja Boonstra in: Leeuwarder Courant 17-01-2014, p. 13
'Zelfontplooiing in soberheid is nog steeds het uitgangspunt van de volkshogescholen, zij het met aanzienlijk minder verheven idealen dan de grondleggers van de beweging in Nederland begin jaren dertig aan de dag legden. In hun ogen, schreef de socioloog Hans de Vries Reilingh in een brochure over de eerste volkshogeschool Allardsoog in Bakkeveen, was de instelling niets minder dan een instrument om te komen tot "een bewuste afrekening met de geestelijke verwildering, verslapping en vervlakking, die gelegen is in de ten top gedreven sensatiesport- en feestcultuur van een wereld die op dit ogenblik dreigt zowel stoffelijk als geestelijk ten onder te gaan."' Patrick Meershoek geeft het boek **** (vier sterren) in: Het Parool 05-12-2013
'Op het eerste oog lijkt die geschiedenis vooral een feest van herkenning voor allen die bij het volkshogeschoolwerk betrokken waren. Er is uitgebreid aandacht voor het type cursussen, voor de behuizing, voor de doelgroepen, voor de verplichte corvee (doordacht onderdeel van het concept), voor het idealisme van de docenten (die het in de eerste jaren voor niet meer dan kost en inwoning deden) en voor de uiteenlopende (nu niet helemaal meer te snappen) koersen die volkshogescholen in de loop van de tijd gingen varen: van groepsdynamica tot maatschappijkritiek. [...] Interessant voor wie het heeft meegemaakt, maar ach ... Wie echter goed kijkt, heeft met het boek een prachtige casus in handen van geschiedschrijving van de 20ste eeuw. [...] Van der Linde en Frieswijk hopen op een revival. Net als toen, zo stellen ze, is er op dit moment groeiende interesse voor dragende en verbindende waarden en voor het terugveroveren van de civil society. En dus zo stellen ze: "Wie dit boek gelezen heeft, zal wellicht denken: het is weer tijd voor de volkshogeschool."' In: Tijdschrift Sociale Vraagstukken 15-12-2013
'In Bakkeveen kristalliseerde tussen 1932 en 1940 de werkwijze en de visie van het hogeschoolwerk uit. Met als pijlers: buurtwerk, vakscholing en vorming van jeugdige werklozen, ontwikkelingswerk met jonge vrouwen, cursussen voor jongeren, boeren, studenten en onderwijzers, samenwerking met plattelangsorganisaties. Zonder onderscheid naar afkomst of religie.' Eddie de Paepe in: Gooi- en Eemlander 03-12-2013
'De Woodbrookers hebben aan de wieg gestaan van de volkshogescholen in Nederland. Zowel in Barchem als op het met de vereniging gelieerde "buitenbedrijf" De Vonk in Noordwijkerhout werden in de jaren twintig al de eerste vormen van volkshogeschoolwerk in praktijk gebracht. Tegelijk was Barchem een belangrijk oord van overdenken en organisatie van het ontwikkelingswerk. Bij dit alles speelde "maatschappelijk werkster" Hermien van der Heide een doorslaggevende rol, meer dan iemand als Henk van der Wielen die in de annalen tot dusver als dé pionier wordt aangewezen.' In: Woodbrookers Cahier 5 (2013) 10, p. 15-17.