Invoer te lande verboden

Een verkenning van de handel over landwegen tussen Nederland en de Pruisische provincies Rheinland en Westfalen, 1836-1857
€39,00
Kopen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
ISBN 9789065505095
Auteur(s) Agnes Lewe
NUR codes 680 , 693
Jaar van uitgave 1995
Druk 1
Reeks N.W. Posthumus Reeks
Nummer in reeks 6
Bindwijze ing
Aantal bladzijdes 350

Bij Duits-Nederlandse handel in de negentiende eeuw denkt men, terecht, in de eerste plaats aan handel via de Rijn. Toch vond er ook veel handel over land plaats. In 'Invoer te lande verboden' staat deze handel in de grensstrook tussen Nederland en Pruisen centraal, met name de wisselwerking tussen handel, regionale economische ontwikkeling en infrastructuur in de periode 1836 tot 1857. Het Pruisische grensgebied met Nederland was onderverdeeld in zes Haupzollambtsbezirke, die een bepaald aandeel in het verkeer met Nederland moesten bewaken: Coesfeld, Emmerik, Kranenburg, Kaldenkirchen, Wassenberg en Aken. In Nederland bestonden geen rayons. Het onderzochte gebied wordt daar begrensd door de lijn Almelo, Goor, Lochem, Doesburg, Arnhem, Grave en Maas. Na een beschrijving van het onderzochte gebied, de regionale infrastructuur, de ontwikkelingen op het gebied van goederentransport, de verkeerspolitiek, de handels- en tariefpolitiek en de organisatie van de douane in beide landen, wordt de landhandel eerst per goederengroep op macroniveau beschreven. Daarna volgt een uitvoerige analyse van de handel van elk Pruisisch douanekantoor op regionaal niveau aan de hand van bewaard gebleven Kommerzialnachweisungen van het Duitse Tolverbond. Uit deze analyse blijkt, dat de landhandel voor alle onderzochte regio's, ook de meest geïndustrialiseerde, een rol heeft gespeeld zowel in de uitwisseling van regionale producten en als voor de internationale handel. De economische ontwikkeling van de afzonderlijke regio's heeft de handel in tweeërlei opzicht beïnvloed: groeiende vraag leidde tot omvangrijke invoer en economische bloei stimuleerde de ontwikkeling van het binnenlandse wegennet. Handelspolitieke invloeden waren nauwelijks aantoonbaar. De komst van grensoverschijdende spoorwegen betekende een zeer sterke teruggang van het parallellopende wegverkeer.

Aanbevolen bij dit artikel :

Uw winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg

Gratis verzending in Nederland boven €10,00
Alles uit de Nederlandse geschiedenis komt aan bod!
Kortingen op geselecteerde titels

Social Media

Volg ons en blijf op de hoogte van nieuwe producten, presentaties en acties.

Adres

Uitgeverij Verloren B.V.

Torenlaan 25
1211 JA Hilversum
Tel: 035 685 9856
E-mail: info@verloren.nl
KVK: 32039230
BTW: NL805459716B01


Voor vragen over bestellingen:

Tel: 035 685 9856
E-mail: bestel@verloren.nl

Openingstijden

Maandag:
08:45-18:00
Dinsdag:
08:45-18:00
Woensdag:
08:45-18:00
Donderdag:
08:45-18:00
Vrijdag:
08:45-18:00
Zaterdag:
GESLOTEN
Zondag:
GESLOTEN

In deze webshop kunt u veilig winkelen & betalen

Ideal Paypal Bancontact HTTPS Beveiligd
Copyright 2024 Uitgeverij Verloren | Algemene voorwaarden | Retourneren | Privacybeleid