Josquin des Prez en zijn muzikale nalatenschap
Jaar van uitgifte 2011
Nur1 661
Nur2 684
Reeks naam Middeleeuwse Studies en Bronnen
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze geb
Bladzijdes 256
Reeks nummer 133
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

‘Elders levert met deze biografie een laatste stand van zaken inzake het onderzoek naar des Prez. Heel veel aandacht gaat daarbij uit naar de composities. [...] Het boek is prachtig uitgegeven.’ JG op: www.christusrex.be, 04-01-2012; ‘Naar mijn mening heeft Elders een heerlijk boek geschreven: prettig leesbaar, uiterst informatief, overzichtelijk geordend en bovendien mooi vormgegeven. […] Het is uitstekend om in zo’n toegankelijk boek een diepgaand overzicht van het complete oeuvre van een voortreffelijk componist aan te treffen. Alleen dat overzicht is al reden genoeg om het boek aan te schaffen. […] en tenslotte gaat hij in op de symbooltaal van Josquin. Hier maakt de lezer kennis met de eruditie van Willem Elders […]. Het meeste uitvoerig gaat hij in op de leer van de getallen in relatie tot Josquins composities: verbijsterend, meeslepend en verhelderend! Voor liefhebbers van muziek uit de Renaissance is dit boek een absolute must!’ Anthony Zielhorst in: Gregoriusblad 136 (2012) 1, p. 22-23; ‘Nog steeds kijken sommige academici en hun overheden echter geringschattend neer op een publicatie die bedoeld is als een vulgariserende inleiding of inwijding in een muziekhistorische periode, het leven en het werk van een componist of de theoretische aspecten van de muziek. […] Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals de monografie van Willem Elders over Josquin des Prez, de “princeps musicae”, die het klankbeeld van de renaissancepolyfonie omstreeks 1500 en vele decennia daarna ingrijpend heeft bepaald. […] De grootste verdienste van Elders’ monografie bestaat er in dat er eindelijk een standaardwerk over een van de centrale figuren uit de West-Europese muziek ter beschikking is in het Nederlands, wetenschappelijk verantwoord én tevens bedoeld voor een ruimer publiek dan alleen de (over)gespecialiseerde musicologen.’ Ignace Bossuyt in: Ons Erfdeel 55 (2012) 2, p. 179-181; ‘Elders’ Josquin des Prez is een liefdevol gemaakt boek, met grote aandacht voor detail, mooi uitgegeven en met heel veel illustratieve muziekvoorbeelden. Volmaakt is het niet. Elders is heel nauwkeurig, maar de pakkende formulering is niet zijn sterkste punt. […] Maar als begeleidend werk bij de editie en als gids in de speurtocht naar Josquins ingenieuze compositieprocedés is het voortreffelijk gezelschap.’ Clara Strijbosch in: Madoc 26 (2012) 3, p. 182-185; 'Elders, die al veertig jaar in de ban is van Josquin, "beoogt deze componist dichter bij de lezer te brengen" (p. 7). En dat is nodig. Iedereen kent Michelangelo of Leonardo da Vinci, maar wie kent de in zijn tijd even vermaarde Josquin des Prez? Wie meer wil weten over Josquin en over muziektechnische elementen en inhoud van het werk van deze componist uit de zuidelijke Nederlanden is dit een interessant boek; voor de renaissance-muziek-liefhebber!' Annet van Wiechen op: www.OudWeb.nl 19-09-2011; 'Een Nederlandse musicoloog die aan de wetenschappelijke exploratie van de muziek van Josquin des Prez een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd, bekroont nu zijn werk met een fraaie monografie.[...] Hij heeft naar eigen zeggen meer dan veertig jaar "belangstelling getoond" voor Josquin des Prez, wat wel een erg bescheiden omschrijving is van zijn bijdragen aan onder meer de [...] internationale New Josquin Edition en Een Muziekgeschiedenis der Nederlanden (1995). En nu is dan zijn Josquin des Prez en zijn muzikale nalatenschap verschenen als resultaat van die decennialange "belangstelling". Wie in deze kwalificatie een zeker amateurisme bespeurt, een liefdevolle belangstelling van een leek, over te dragen op andere leken, komt bij het lezen van dit boek bedrogen uit. Elders beoogt naar eigen zeggen Josquin dichter bij de lezer te brengen en die lezer is dan "de liefhebber van oude muziek". Nou ben ik zo’n liefhebber, maar ik kan u verzekeren dat de weg tot toenadering van Josquin geen makkie is. Ruim 250 bladzijden muziekhistorische gegevens en muziektheoretische noties en analyses zijn zware kost voor de eenvoudige leek. Wie echter de moed opbrengt om Elders' steile weg tot het einde te lopen heeft wel een helder zicht op die grote onbekende prins der musici uit de Renaissance.' Piet Offermans op: http://www.rabelais.nl/html/recensies.html; 'Voor Willem Elders, emeritus-hoogleraar muziekgeschiedenis vóór 1600, die eindelijk de monografie over Josquin heeft gepubliceerd waaraan hij tientallen jaren heeft gewerkt, moet het strontvervelend zijn geweest vrijwel nooit eens iets met lekker veel zekerheid en apblomd te kunnen schrijven. Het is altijd "misschien" [...]. Alle slagen om de arm ten spijt is Josquin des Prez en zijn muzikale nalatenschap een zeer fraai boek geworden, dat zijn weg naar de liefhebbers van oude muziek ongetwijfeld zal weten te vinden. [...]  Al zijn composities komen aan bod, wat het boek voor uitvoerende musici tot verplichte kost maakt.[...] ***** [5 sterren] ' Erik Voermans in: Het Parool/PS 21-09-11, p. 20; 'Had de auteur zich beperkt tot de schamele biografie [...], dan bracht deze uitgave het niet verder dan een brochure. Er volgt echter nog een tweede deel, waarin alle overgeleverde missen, motetten en wereldlijke werken van Josquin worden besproken. En dat gebeurt grondig. Dit deel laat zich dan ook raadplegen als een compendium. Niet alleen ten behoeve van musici die Josquins muziek willen uitvoeren, maar ook voor liefhebbers is het een welkome luisterwijzer.' Geerten Jan van Dijk in: Reformatorisch Dagblad/Boeken/Muziek 21-09-2011, p. 11; ‘Willem Elders verklaart en beschrijft zijn muziek op verhelderende wijze. […] Elders heeft een uitermate boeiend en gedegen studie van Josquin des Prez gepresenteerd.’ M. Seijbel in: De Waarheidsvriend 06-10-2011, p. 20. Tevens gesignaleerd in: Reformatorisch Dagblad 03-06-2011, p. 11. Het Dagblad van het Noorden geeft het boek ***** (vijf uit vijf sterren) 22-09-2011, p. 37.

Josquin des Prez en zijn muzikale nalatenschap

Willem Elders | 9789087042325
29,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

 

Over Josquin des Prez, door vele tijdgenoten princeps musicorum genoemd, is niet veel bekend. Waarschijnlijk werd hij omstreeks 1455 geboren in de streek rond Doornik. Hij stierf in 1521 in Condé-sur-l’Escaut. Josquin was een van de meest gevraagde musici uit de zuidelijke Nederlanden. Hertogen, koningen en hoge geestelijken – iedereen wilde hem in dienst nemen, ook al verlangde hij een hoger salaris dan zijn collega’s. In dit boek beschrijft Willem Elders leven en werk van deze uitzonderlijke componist. Josquin sprak dezelfde muzikale taal en paste dezelfde compositietechnieken toe als zijn vakcollega’s, maar besteedde meer aandacht aan de inhoud van de tekst. Andere factoren die bijdroegen aan zijn roem, zijn de transparantie en rijkdom aan contrasten van zijn muziek en zijn grote muzikale inventiviteit. Niemand heeft zoveel 'sublieme' muzikale momenten gecreëerd als Josquin. Vanwege de grote verbreiding van zijn werk kan hij worden beschouwd als 'de eerste Europese musicus'.

 

Van dit boek is een Engelse vertaling verschenen: Josquin des Prez and His Musical Legacy. An Introductory Guide (Universitaire Pers Leuven, 2013, ISBN 9789058679413).