Toegevoegd aan winkelwagen
Moederstad en vaderland
Nationale identiteit en lokale trots in de schilderswereld van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815-1839)
€35,00
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
ISBN |
9789087048396 |
Auteur(s) |
Anna Rademakers
|
NUR codes |
694
,
654
|
Jaar van uitgave |
2020 |
Druk |
1 |
Bindwijze |
gebrocheerd in slap omslag |
Aantal bladzijdes |
314 |
Toen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden in 1815 werden samengevoegd tot het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, probeerde koning Willem I om nationale eenheid te creëren. Ook in de kunst. Het Noorden en het Zuiden hadden echter verschillende artistieke tradities en schilders opereerden veelal op lokaal niveau. Anna Rademakers beschrijft de artistieke ontwikkelingen in de handelssteden Amsterdam en Antwerpen en de hofsteden Brussel en Den Haag. Zij onderzoekt de verschillen in kunstopvattingen en de pogingen tot integratie en samenwerking op nationaal niveau. Ze laat ook zien hoe schilders omgingen met de Belgische Revolutie en de uiteindelijke scheiding van de twee landsdelen. Aan de hand van contemporaine bronnen zoals brieven, redevoeringen, krantenartikelen en de kunstwerken zelf, geeft Moederstad en vaderland een kleurrijk beeld van het culturele leven in de vroege negentiende eeuw en de mate waarin noties als nationale identiteit en nationaal besef daarin een rol speelden.
'[...] Deze onderwerpen komen uitgebreid aan bod in het boek dat uit zeven hoofdstukken bestaat en dat, behalve op recente publicaties, onder meer is gebaseerd op veel onbekend archiefmateriaal. [...] Het is een verdienstelijk boek, vooral omdat Noord en Zuid nu met elkaar worden vergeleken, zij het gedurende de beperkte periode dat ze officieel één rijk waren. [...]' - Ellinoor Bergvelt in Amstelodamum 4-2021, p. 252-253
'[...] Aan het begin van de negentiende eeuw speeldewn dit soort artistieke eigendomsconflicten in de kusntmarkt zich niet alleen af tussen naties, maar ook tussen steden. Het proefschirft vna Anna Rademakers, uitgegeven als Moderstad en vaders bij Uitgeverij Verloren, onderzoekt dit ingewikkelde spanningsveld voor de periode van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en de Belgische Revolutie tussen 1815-1839. [...] rademakers onderzoekt deze kwestie voor het discours en kunstpraktijk van de schilderswereld in het Groot-Nederlandse koninkrijk. Bijzonder is dat ze ervoor koos om vier steden te onderzoeken: Amsterdam, Antwerpen, Brussel en Den Haag. [...] Desondacks biedt het boek veel nieuwe inzichten over de vroeg negentiende-eeuwse kunstwereld. Ze verbindt soepen een sociale met een culturele aanpak [...]' - Tymen Peverelli op De Moderne Tijd (2021)
Met veel genoegen en vooral interesse lazen we het recente boek over de schilderkunst ten tijde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815-1830) door taalkundige en historica Anna Rademakers [...] Het is zowat het eerste overzicht van de schilderkust uit die periode in dit gebied, buiten enkele kunstenaarsbiografieen. [...] Het zijn allemaal thema's die boeien en zelden werden uitgediept. Alleen daarom is deze uitgave de moeite om te lezen. De auteur reikt on een diepgaande basis in een meer dan deftig studieboek. [...]' - Jean Luc Meulemeester op Kunsttijdschrift Vlaanderen (sept. 2020)
'Hoe brandend actueel kan een proefschrift in de kunstgeschiedenis over een onderwerp uit de 19de eeuw zijn? Velen zullen zich achter de oren en op het hoofd krabben en moeite hebben een onderwerp te vinden. Toch is Anna Rademakers er met haar bij uitgeverij Verloren uitgegeven proefschrift moederstad & vaderland [...] wonderwel in geslaagd juist dat te doen. [...] De belangrijkste spelers uit het culturele veld van die dagen komen aan bod, evenals uitzonderlijke tentoonstellingen. Maar wie kunsthistorische beschouwingen van kunstwerken verwacht, zal niet helemaal aan zijn trekken komen. Moederstad & vaderland is meer een historische dan een kunsthistorische studie. [...] - Emile van Binnebeke in Neerlandia 2020-3 ANV
Aanbevolen bij dit artikel :