Dit dubbeldikke themanummer van Holland Historisch Tijdschrift concentreert zich op de maritieme identiteit van Holland. De politieke, technische en economische kanten van de Hollandse maritieme geschiedenis zijn volop beschreven, maar historici hebben slechts weinig aandacht gehad voor cultuurhistorische aspecten. Een zevental artikelen gaat in op de vraag wat de maritieme identiteit van Holland nu eigenlijk inhield en hoe deze zich door de eeuwen heen ontwikkelde. In het Holland Bloc wordt op een luchtige manier naar maritieme identiteit gekeken. Verder bevat dit nummer onder meer een interview met de nieuwe Leidse hoogleraar Zeegeschiedenis Michiel van Groesen.
Inhoud: REDACTIONEEL, Maritieme identiteit MARCO MOSTERT, De Friezen en de zee: over de maritieme identiteit van de proto-Hollanders AD VAN DER ZEE, De vloot van 1438 – Holland bouwt zijn eigen schepen GIJS ROMMELSE, Een Hollandse maritieme identiteit als ideologische bouwsteen van de Ware Vrijheid HUGO LANDHEER, Van Turfschip tot Tweede Wereldoorlog: 400 jaar inzet van de binnenvaart in crisistijd ANITA VAN DISSEL, Een Amsterdams zeepaleis. Het stoomschip Jan Pieterszoon Coen als nationaal monument HEIN KLEMANN, Europa’s grootste haven en haar toekomst: Rotterdam 1870-2000 JOKE KORTWEG, Ondergaan of overleven. De maritieme industrie tussen 1945 en 2016 Holland BLOC: Topstuk: MARIEKE VAN DELFT, Het Volmaakte Schip van Bernardus Cleynhens in de Koninklijke Bibliotheek Interview: WOUTER LINMANS/AD VAN DER ZEE, Met het gezicht naar de zee. Een interview met hoogleraar Zeegeschiedenis Michiel van Groesen Schilderijanalyse: RON BRAND, Maritieme identiteit volgens Cornelis Claesz. van Wieringen Beeldessay: GIJS ROMMELSE, Hoe werden zeehelden gemaakt? Column: HAN LAMBREGTS, Bagger Topstuk: JEROEN TER BRUGE, Nederlandse identiteit op Indische wateren en in een Rotterdams museum Fototstrip: MARC LE MAIR, De Vliegende Hollander Eindnoten Over de auteurs Uithoek: HENK LOOIJESTEIJN, Vlieland
'Gaat het goed met de Rotterdamse haven? Misschien wel als je kijkt naar het aantal containers of naar de omslag van massagoed, maar de welkgelegenheid daalt er, evenals het aandeel in het bruto nationaal product. De haven werd groot dankzij het Ruhrgebied en wist na de oorlog ook heel alert de transitie te maken van kolen naar olie. Maar nu het Ruhrgebied kwijnt en fossiele brandstoffen worden verdrongen door groene energie, ziet Hein Klemann het somber in. Opgewekter is Joke Korteweg, die beschrijft hoe vanaf de jaren 60 de scheepsbouw in Nederland het aflegde tegen de buitenlandse concurrentie, maar ook hoe kleine hoogwaardige scheepswerven de weg omhoog vonden. [...] Hun bijdragen staan in het themanummer van Hollands Historisch Tijdschrift over maritieme identiteit.' Ben de Pater in: Geografie (april 2017), p. 44.