Meer dan muziek alleen
Derde taal Duits
Jaar van uitgifte 2004
Nur1 684
Nur2 662
Reeks naam Utrechtse Bijdragen Medievistiek
Status leverbaar
Taal Nederlands
Tweede taal Engels
Bindwijze ing
Bladzijdes 375
Redactie R.E.V. Stuip
Reeks nummer 20
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

Inhoud: RENÉ STUIP, 'Na ons moeten ze maar zien'   JOOST VAN GEMERT, Kees Vellekoop, een leven vol muziek   JAAP VAN BENTHEM, 'Curas gere mei finis': over de relatie tussen het rijmgebed Dies ire dies illa en de melodie van de sequens   JACQUES BOOGAART, Zuchten als Job: tekstexpressie in een veertiende-eeuws motet   CALVIN M. BOWER, The Sequence Repertoire of the Diocese of Utrecht Enlightenend by four Libri Ordinarii of the Diocese   GISELA GERRITSEN/WIM GERRITSEN, De Ordinarius van Sint-Salvator: codicologische en editietechnische aspecten   LOUIS GRIJP/HERMINE JOLDERSMA, Regenboog en de Dood: melodie en herkomst van een liedtekst uit het Antwerps Liedboek   ULRIKE HASCHER-BURGER, Auf Spurensuche: Instrumentalmusik in der Devotio moderna?   BRAM VAN DEN HOVEN VAN GENDEREN, Een Ordinarius uit 1576 voor de votiefmissen op de dagen van de week in het kapittel van Sint-Marie te Utrecht   MAYKE DE JONG, Solarium: over de representatie van Karolingisch koningschap   CHRISTIAN KLAMT, Letters van baksteen in een cisterciënzerklooster: het Ave Maria te Zinna   KAREL R. VAN KOOIJ, 'An Equal Music'   IKE DE LOOS, Van kaarsen en kerken: liturgie, paraliturgie of géén liturgie?   GISELLE DE NIE, 'Inversion of the order of things': a dream of miracle   GERT OOST, The first Nowell: hoe was de eerste versie?   RUDOLF RASCH, Gregoriaans met kruisen en mollen   SASKIA ROLSMA, De onthullingen van het missaal: een onderzoek naar de functie van Motetti missales   FRANS DE RUITER, Kunsten en wetenschappen   MARTIN VAN SCHAIK, Terpandros of Lesbos in Medieval and Renaissance Music Theory   EDDIE VETTER, Tekst en muziek in eenstemmige gezangen uit de twaalfde eeuw   FRANK WILLAERT, Een minnezanger in het klooster: het lied Liepliker zaert in Arnhem, Centrale Bibliotheek, ms. 6   THIEMO WIND, De Vertoninge en Onderwyzinge op de Hand-Fluit (1649): of hoe bedreven waren blokfluitisten in de omgeving van Jacob van Eyck?   Over de auteurs

'Naast boeiende informatie over allerhande muzikale onderwerpen geeft de bundel Meer dan muziek alleen een mooie indruk van het werkzame leven van deze veelzijdige wetenschapper, die zich voor geen publiek te geleerd voelde en in stilte meer bergen verzette dan menigeen vermoedde. Kees Vellekoop had een grote liefde voor zijn vak, en blijkt daarmee velen te hebben geïnspireerd.' Natascha Veldhorst in: Queeste 12 (2005), p. 182-183; 'De verscheidenheid aan auteurs en onderwerpen die in deze herdenkingsbundel zijn opgenomen, maken het moeilijk een algemeen beeld te schetsen. De auteurs doen overigens erg hun best hun bijdrage lezenswaardig te maken en dat lukt velen ook uitstekend. Uiteraard is er nog veel meer te vertellen over de onderwerpen die langskomen. Maar één ding is zeker: wie geïnteresseerd is in middeleeuwse muziek, kan zijn hart ophalen.' Jan Jaap Zwitser in: Tijdschrift Oude Muziek 10 (2004) 4, p. 32-33. '[...] een korte levensbeschrijving van de verschillende auteurs sluit deze goed verzorgde bundel af, waarmee terecht eer wordt bewezen aan de betreurde muziekhistoricus Kees Vellekoop.' Johanna Maria van Winter in: BMGN 12 (2005), p. 270. Verder gesignaleerd in IMB, 42:1 + 42:2 for 2008 (2009).

Meer dan muziek alleen

9065507760
29,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

In memoriam Kees Vellekoop.
 

 

Op 25 mei 2002 overleed Kees Vellekoop, hoogleraar Muziekgeschiedenis vóór 1600 aan de Universiteit Utrecht. Om zijn nagedachtenis te eren, is in de bundel Meer dan muziek alleen een aantal bijdragen bijeengebracht die een afspiegeling vormen van zijn grote inzet voor de oude muziek en van zijn brede belangstelling. De auteurs van deze bijdragen behandelen diverse aspecten van de middeleeuwse muziek, het officiële werkterrein van Vellekoop, maar ook vroegere en latere perioden in de muziek en muziekwetenschap en verbanden tussen muziek en liturgie, kunst, geschiedenis en literatuur. Op al die terreinen had Kees Vellekoop iets te melden, niet alleen in zijn onderwijs maar ook in de discussie met collega-onderzoekers. Hij was voor velen een voorbeeld, niet in het minst omdat voor hem muziekwetenschap 'niet alleen muziek' was.