De menselijke maat in de wetenschap
Jaar van uitgifte 2013
Nur1 694
Nur2 681
Reeks naam Universiteit & Samenleving
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 136
Redactie L.J. Dorsman en P.J. Knegtmans
Extra geïllustreerd
Reeks nummer 11
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

Inhoud: Verantwoording   LEEN DORSMAN, Ter inleiding. Biografie en autobiografie: problematische genres?   JEROEN BOUTERSE, Biografie als genre en als bron. Een polytheoretische benadering   DIRK VAN MIERT, Het presenteren van de geleerde  ander. Een diachronisch overzicht met enkele methodologische overwegingen   HERMAN PAUL, ‘Werken zoo lang het dag is’. Sjablonen van een negentiende-eeuws geleerdenleven   STEFAN VANDER POEL, ‘Doch deze onderscheidt zich op eene eervolle wijs’. Izaac van Deen (1804-1869): de eerste Joodse hoogleraar in Nederland   NIELS GRAAF, Professor Presser. Portret tussen universiteitsgeschiedenis en biografische schets   MAARTEN VAN DEN BOS, Jo Peters C.ss.R. en het vraagstuk van de geestelijke vrijheid van Gods kinderen   Over de auteurs   Register

'[...] een bundel die zijn plek in de reeks verdient en waarmaakt. Enerzijds geven de artikelen een indruk van de stand van zaken met betrekking tot emancipatie van het genre der biografie en anderzijds leveren zij een bijdrage tot de geschiedenis van wetenschap en universiteit. [...] een zeer lezenswaardig werk dat voor een zeer divers publiek interessant kan zijn.' Drs. Paul Hendriks op: www.historischhuis.nl/recensiebank 04-04-2014; Lees de bespreking van Leon Mijderwijk 'Autobiografie in de wetenschapsgeschiedenis' op: www.historiën.nl 18-01-2014. Verder besproken in: Studium 9 (2016) 3, p. 179-180.

De menselijke maat in de wetenschap

9789087043971
15,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

De geleerden(auto)biografie als bron voor de wetenschaps- en universiteitsgeschiedenis .
 

 

Kán een biografie wel bijdragen aan de wetenschaps- of universiteitsgeschiedenis? Welke zijn de theoretische implicaties van de biografie als wetenschapshistorisch genre? En hoe ontwikkelde dit genre zich? In De menselijke maat in de wetenschap wordt onderzocht hoe een geleerden(auto)biografie een bron kan zijn voor de wetenschaps- en universiteitsgeschiedenis. Zij geeft inzicht in de ontwikkelingen in een bepaald vakgebied, de verhoudingen en het werk in kliniek of laboratorium, het onderwijs dat aan de universiteit werd verzorgd, de verhoudingen in een faculteit, het werk dat achter de schermen werd verricht, de ruzies rond een benoeming of in de contacten die op congressen werden gelegd. Bovendien werpt menige geleerden(auto)biografie ook licht op het studentenleven van de hoofdpersoon en op het onderwijs dat hij of zij genoot.

 De bundel bevat bijdragen van Jeroen Bouterse, Dirk van Miert, Herman Paul, Patricia Faasse, Niels Graaf, Stefan van der Poel, Maarten van den Bos, Leen Dorsman en Peter Jan Knegtmans.