Om de publieke opinie tegen slavenhandel en slavernij te keren, namen voormalige slaven soms zelf het woord. In het Engelse taalgebied verschenen er vanaf de late achttiende eeuw tientallen autobiografieën van ex-slaven. Een deel van deze teksten werd, in vertaling, ook in Nederland uitgegeven, zelfs tot ver na de afschaffing van de slavernij. Marijke Huisman volgt de sporen van een aantal slavenautobiografieën door Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Nederland. Zij onderzoekt de rol die deze getuigenissen speelden in de productie van kennis over slavernij en het slavernijverleden. Het resultaat is een boeiende interpretatiegeschiedenis die begint in 1789 bij de anti-slavernijbeweging en via onder meer de Aprilbeweging, de Harlem Renaissance, Black Power, de tweede feministische golf en de 'canon wars' voert naar actuele debatten over de omgang met het koloniale slavernijverleden en de 'slavernij' van moslimvrouwen.
'De thematiek van dit boek is interessant, Huisman stelt goede vragen, analyseert zorgvuldig en haar schrijfstijl is verzorgd. Verhalen van Vrijheid is hoe dan ook een leerzaam boek. [...] De bij de selectie gemaakte keuzen roepen echter wel veel vragen op. [...] Doordat deze vragen in de lucht blijven hangen roept het boek toch ook een onbestemd ''nou en?'' gevoel op - evenzo Huismans terloopse referenties aan lopende debatten over het Nederlandse slavernijverleden. Meer focus en dus meer beperking in tijd en ruimte had, lijkt mij, een boek kunnen opleveren met een duidelijker bijdrage aan dat debat.' Gert Oostindie in: Tijdschrift voor Geschiedenis 129 (2016) 4, p. 480-481
'Verhalen van vrijheid' zet onderzoek naar de plaats van de stemmen van tot slaaf gemaakte mannen en vrouwen in Nederlandse debatten over slavernij stevig op de kaart. Het boek geeft een goede inleiding op de receptie van slavenautobiografieën in Nederland en daarbuiten, waar studenten en docenten hun voordeel mee kunnen doen.' Margriet Fokken in: Historica (2016) 3, p. 31; 'Via de diverse slave-narratives [...] onderzocht de schrijfster hoe deze verhalen in Amerika, maar ook in Nederland werden ontvangen. Dat doet ze heel nauwkeurig aan de hand van de verschillende uitgaven. Daarbij plaatst ze de uitgaven en heruitgaven [...] in het kader van de toen heersende opvattingen. Dat doet ze knap en op een boeiende manier.' D. van Meeuwen in 'Nieuw licht op slavernij' in: Reformatorisch Dagblad 31-10-2015, p. 4-5
'Door de vele autobiografieën is het een boeiend en indrukwekkend boek geworden. Je leert op een andere manier kijken naar de slavernijgeschiedenis, wat op een wetenschappelijke manier onderbouwd wordt. Het boek is overzichtelijk ingedeeld.' L.M.A.M. Bartels voor: NBD Biblion 27-08-2015
'Het betoog zelf is bijzonder goed geschreven [...] huisman weet de ontvangst van verschillende slavernijteksten te verklaren vanuit "big history" en doet dat bijzonder analytisch en spitsvondig, zoals wanneer zij het succes van de zanggroep de Fisk Jubilee Singers in Nederland in de jaren '70 van de negentiende eeuw verklaart vanuit de ideeën van de historicus Fruin over Indië en de "zedelijke roeping" van Kuyper die Nederland ten opzichte van de gekoloniseeerde bevolking in Indië had (p. 94)' Tessa Nagel op: www.historischhuis.nl/recensiebank 11-08-2015.
Zondag 7 juni was Marijke Huisman te gast in het radioprogramma OVT van de VPRO. U kunt de uitzending hier terugluisteren: http://www.radio1.nl/item/295710-Slavernijgetuigenissen.html.
Verder gesignaleerd door de heer Piet Kaptein in zijn kabelkranten en radiostations, september 2015; Historisch Nieuwsblad 24 (2015) 9, p. 88-89. Ook besproken in: G-Geschiedenis (2015) 7, p. 62; Trouw, zaterdag 22-08-2015.