Hoewel Christine de Pizan zo'n 600 jaar geleden schreef, spreekt ze nog steeds tot de verbeelding. Dat komt niet alleen doordat ze in korte tijd, naast haar gedichten, zo'n dertig kwalitatief hoogstaande werken schreef over bijvoorbeeld de plaats van de vrouw in de maatschappij, de opvoeding van een vorst, de politieke situatie en haar eigen gevoelens, maar ook doordat ze deze aanbood aan koningen en prinsen. In deze bundel worden verschillende aspecten van haar schrijverschap, de productie en de receptie van haar werken, ook die in feministische kringen, behandeld. Christine slaagde er als eerste vrouw in een bestaan op te bouwen als professioneel auteur, en was daar trots op. Haar kennis van onder andere geschiedenis en mythologie was indrukwekkend en gaf haar een zekere autoriteit, zelfs bij het verwende Franse hofpubliek. Dat ze daarnaast ook een dichteres van formaat was die zich kon meten met haar mannelijke tijdgenoten, werd al tijdens haar leven erkend.
Inhoud: RÉNE STUIP, Woord vooraf CORRY HOGETOORN, Rondom Christine de Pizan JAMES LAIDLAW, De Cent balades van Christine de Pizan HACQUES BOOGAART, Christine de Pizan en de kunst der muziek: de ballade Dueil engoisseux door Gilles Binchois ERIK KOOPER, Christine de Pizan en Thomas Hoccleves Letter to Cupid JOSÉ VAN DER HELM, Het Livre de la cité en Boccaccio ARPAD P. ORBÁN, Christine de Pizan en de Oudheid RENÉ STUIP, Christine, kennis en boeken CLAUDINE A. CHAVANNES-MAZAL, De verregaande bemoeienis van Christine de Pizan met de uitgave van haar werken THEA SUMMERFIELD, Christine de Pizan, het Livre dus corps de policie en het «mal pais d’Angleterre» BERTEKE WAALDIJK, Christine de Pizan en Vrouwenstudies Over de auteurs
'Over [de gedichten van Christine de Pizan] gaat een voortreffelijke studie van James Laidlaw: de poëzie wordt door hem ook gesitueerd in die van haar tijdgenoten. [...] Veel bijdragen gaan over haar geleerdheid, waaronder een heel goed stuk van R.E.V. Stuip over Christine, boeken en bibliotheken. [...] De dichteres en schrijfster blijkt ook een uiterst praktische vrouw, een vrouw van de daad. Over haar "verregaande bemoeienis" met de uitgave van haar werken gaat een heel boeiend artikel van Claudine A. Chavannes-Mazel. Een revolutionaire vrouw wordt hier zichtbaar, die, in de woorden van de auteur, de touwtjes in handen nam.' Kees Fens, in: de Volkskrant, 5-3-2004
'Alle artikelen samen geven een beeld van hoe bijzonder Christine de Pizan was, een beeld dat bewondering oogst bij de lezer. De diversiteit van haar kennis komt hierin duidelijk naar voren. [...] De toegankelijkheid en de leesbaarheid van de artikelen in deze bundel zijn zeer groot. Als lezer krijgt men niet alleen een beeld van Christine zelf, maar gedeeltelijk ook van het middeleeuwse schrijversvak.' J.M. de Bruyn in: Recensiebank historischhuis.nl, juni 2004
'Tien auteurs laten elk op eigen wijze, maar met gemeenschappelijk enthousiasme, hun licht schijnen over een bepaald aspect van leven en/of werk van Christine de Pizan. En terecht. Want een vrouw die het klaarspeelde in de Middeleeuwen van haar pen te leven en niet alleen voor zichzelf, maar ook voor haar drie kinderen, haar moeder, twee broers en een nicht al schrijvend een bestaan wist op te bouwen, is onze aandacht en bewondering zeker waard.' Yvonne Polak in: Historica 28 (2005) 1
'[...] het beeld van Christine dat uit de bundel Christine de Pizan, een bijzondere vrouw naar voren komt, is dat van een intrigerende vrouwelijke auteur. De diverse bijdragen prikkelen bovendien de nieuwsgierigheid naar haar werk.' An Faems in: Spiegel der Letteren 46 (2004) 2, p. 205-207
'Met name het eerste en het laatste hoofdstuk van dit boek, is zeer lezenswaardig. Vooral voor 'leken' op het gebied van wat maar al te makkelijk 'feminisme' of 'gender' wordt genoemd.' Marion van Drunen in: Nieuwsbrief Defensie Vrouwen Netwerk 7 (2007) 2
Verder gesignaleerd in IMB, 42:1 42:2 for 2008 (2009).