De Goudse Sint-Janskerk is een gotische kruiskerk, waarvan de bouw is gestart in de dertiende eeuw. De kerk is vooral bekend vanwege haar fraaie gebrandschilderde ramen. Dit boek biedt een reconstructie van de bouwgeschiedenis tot en met de afronding van de toren in 1606, gebaseerd op kerkrekeningen en andere archiefbronnen en natuurlijk het gebouw zelf. Daarbij komt ook de bijzondere relatie tussen de Goudse glazen en de kerk ter sprake. De zeventiende- en achttiende-eeuwse geschiedenis van de kerk beschrijft Bianca van den Berg voornamelijk op basis van literatuuronderzoek. De restauratie, die in 1899 is gestart, wordt behandeld aan de hand van de dagboeken van de hoofdopzichters en de notulen van de restauratiecommissie. Onderzoek naar de lokale en bovenlokale beïnvloeding van de bouwstijl van de kerk laat zien welke plaats de Sint-Janskerk in architectonisch opzicht inneemt onder de Hollandse stadskerken.
'Van den Bergs reconstructie van de geschiedenis van de Goudse Sint-Jan is een zeer gedegen uitgevoerd onderzoek. Het is een plezier het boek op te pakken en door te bladeren, er staan prachtige (kleuren)foto's in. Helaas staan foto en bijbehorende tekst soms vele pagina's uit elkaar.' Paula Dix-Hertogh op: www.HistorischHuis.nl/recensies
'Zij maakte een goed gebalanceerd overzicht van de bouwgeschiedenis van een oude Hollandse kerk, met veel nadruk op de grote restauratie die tussen 1899 en 1980 plaatsvond. Interessant bij dit laatste onderdeel is bijvoorbeeld de veranderende uitgangspunten bij restauratie in die acht decennia, veranderingen waardoor bijvoorbeeld vooroorlogse ingrepen na 1945 weer ongedaan gemaakt werden.' A.G. van der Steur in: Geschiedenis Magazine 44 (2009) 3
'Hoe beoordeelt een kerkhistoricus boeken over kerkgebouwen? [...] Mag de auteurs [Van den Berg en Bosch] een verwijt gemaakt worden wegens deze overconcentratie op de materie? Misschien een beetje. Natuurlijk is hun primaire object van onderzoek van steen (Van den Berg) en glas (Bosch) en daarover zijn tal van technische en stilistische aspecten op te merken, die op zichzelf staan en niet of nauwlijks in verband gebracht hoeven te worden met de politiek religieuze context. Ook Van den Bergs uitgebreide en waardevolle schets van het bouwbedrijf dat de Sint Jan letterlijk en figuurlijk in de steigers zette, kan zonder deze context. Maar het Grote Verhaal van de kerk en zijn glazen kan echter niet zonder. [...] Bianca van den Berg presenteert voor het eerst een volledig overzicht van de bouwgeschiedenis van de Sint Jan en zijn voorgangers op dezelfde plek. Haar onderzoek heeft een schat aan gegevens opgeleverd. Deze zijn mede verwerkt in bijlagen en daarmee ook beschikbaar voor verder onderzoek. [...] Alle kritische kanttekeningen in deze bespreking doen dan ook niets af aan de grote waardering van beide boeken. [...] Bianca van den Berg toont in haar Utrechtse dissertatie echter overtuigend aan dat de verwoeste voorganger van de Sint Jan een veel grotere rol heeft gespeeld bij deze bouw dan altijd is gedacht. [...] Niet alleen een wat bredere blik op de glazen had de auteur behulpzaam kunnen zijn bij de verklaring van bouwhistorische keuzes. Meer oog voor de reformatiegeschiedenis van Gouda had ook verhelderend kunnen zijn. De passages die zij hieraan wijdt zijn weinig gelukkig geformuleerd. [...] Dat de bouwgeschiedenis van een kerk ook een geschiedenis is van steeds weer wijzigende opvattingen over monumentenzorg wordt door Van den Berg uitstekend geïllustreerd aan de hand van de lotgevallen van enkele portalen van de Sint Jan.' Paul H.A.M. Abels in: Tijdschrift voor Nederlandse kerkgeschiedenis 12 (2009) 3, p. 125-128 en Tidinge (2009), p. 163-167
'Waar haar eigen kennis en vaardigheden tekortschoten, heeft Van den Berg zich laten bijstaan door mensen die in de lacunes konden voorzien. Haar redeneringen en argumenten zijn op de voet te volgen, waarbij ze duidelijk feiten en veronderstellingen scheidt. De tekst is op een toegankelijke manier geschreven, zodat het boek ook voor de minder ingewijde lezer een plezier zal zijn om te lezen. [...] Is er niets op aan te merken? Jawel, maar dat betreft eigenlijk slechts details. Zo beperken de reconstructietekeningen van de verschillende bouwfasen zich tot het dakenplan, terwijl juist 3D-tekeningen de opmerkelijke ontwikkeling in de hoogte duidelijk in beeld zouden hebben gebracht. Ook worden dwars- en lengtedoorsneden node gemist, die een belangrijke aanvulling op de plattegronden hadden kunnen leveren.' Karel Emmens in: BMGN 125 (2010) 1
'Handig voor de lezer zijn de korte schets van de bouwgeschiedenis aan het begin van elk hoofdstuk en de conclusie aan het einde: deze bieden goede steun om de overweldigende hoeveelheid informatie te verwerken. […] Dankzij veel nieuw bronnenmateriaal bevat het hoofdstuk [hoofdstuk drie] ook belangrijke informatie over de organisatie van de bouw. Het is een bijzonderheid in de Nederlanden dat contracten en rekeningen toelaten de werkzaamheden zo precies te volgen. […] de Sint-Jan is een van de sleutelmonumenten in Nederland en het is daarom lovenswaardig dat iemand het eindelijk heeft aangedurfd om de complexe bouwgeschiedenis aan te pakken. Gouda, maar ook de rest van Nederland mag trots zijn op dit boek.' Merlijn Hurx in: Bulletin KNOB (2009) 4, p. 161
‘Als er over de Grote Kerk van Gouda wordt geschreven, gaat het meestal over de bijzondere gebrandschilderde glazen. […] In het boekwerk van Bianca van den Berg […] worden de schijnwerpers gericht op het kerkgebouw zelf. Ze maakt voor haar onderzoek naar de opmerkelijke bouwgeschiedenis van de Goudse Sint-Janskerk onder meer gebruik van een bijzondere bron, namelijk twee grafboeken. […] Hun grote belang ligt in de minutieuze wijze waarop de grafplaatsen in de kerkruimte zijn vastgelegd. […] Al met al vertegenwoordigt dit boek een bijna voorbeeldige studie, waarvan er wat mij betreft nog vele mogen volgen.’ Karel Emmens in: BMGN - Low Countries Historical Review 125 (2010) 1, p. 107-108.