Universiteit en identiteit

Over samenwerking, concurrentie en taakverdeling tussen de Nederlandse universiteiten
€14,00
Kopen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
ISBN 9789087046231
NUR codes 694 , 814
Redactie L.J. Dorsman & P.J. Knegtmans
Jaar van uitgave 2016
Druk 1
Reeks Universiteit & Samenleving
Nummer in reeks 14
Bindwijze paperback
Aantal bladzijdes 120

In 1850 telde het hoger onderwijs in Nederland 1250 studenten. Toen was het de vraag of Nederland wel meer dan één universiteit nodig had. Nu hebben alle universiteiten samen 250.000 studenten. Paradoxaal genoeg kampen universiteiten toch met 'onrendabele', te weinig studenten trekkende studies zoals de zogeheten kleine talen, waarover al tientallen jaren wordt gediscussieerd. Meer in het algemeen wordt er al sinds de negentiende eeuw gesproken en geschreven over taakverdeling tussen de universiteiten. Hierbij valt te denken aan initiatieven om te komen tot afspraken over hoogleraarsbenoemingen, aan afspraken tussen universiteiten over gezamenlijk aangeboden studierichtingen, aan periodiek overleg tussen de rectores magnifici en aan de samenwerking in de VSNU, de Vereniging van Universiteiten. In deze bundel worden verschillende aspecten van samenwerking, concurrentie en taakverdeling behandeld. Daaruit blijkt dat de universiteiten telkens opnieuw op zoek gingen naar een eigen profiel.    

Inhoud: Verantwoording   KLAAS VAN BERKEL, 'Met het stelsel van eenvormigheid moet worden gebroken'. Sombere gedachten over universitaire taakverdeling en concentratie tijdens de Tweede Gouden Eeuw   HENK VAN RINSUM, 'Zonen der hervorming. De Utrechtse Universiteit 1853-1936 – een politiek-intellectuele collectieve identiteit in een zich ontwikkelend universitair bestel?   JORRIT SMIT, Geen waardevrij bolwerk van de vrijheid meer. De 'identiteitscrisis' van de Universiteit Leiden in de jaren 1970   AB FLIPSE, Van maagd naar griffioen. Identiteit, profildering en corporate identity van de Vrije Universiteit Amsterdam sinds 1989   FRANS VAN STEIJN, Het Rectoren College 1955-heden   Over de auteurs   Register   

'De profilering heeft dus ook gezorgd voor een nieuwe organisatie van en herziene machtsverhoudingen binnen de universiteiten. Na het lezen van de bundel Universiteit en identiteit is duidelijk dat de identiteit van de universiteit een dynamisch begrip is. De huidige trend is dat universiteiten bedrijfsmatig worden gerund. Daarbij horen slogans en logo's. Hierbij is het sneu - ironisch noemt Ab Flipse het - om op te merken dat de Nederlandse universiteiten juist in die profilering "volstrekt uitwisselbaar bleken".' Leon Mijderwijk via: Historiën.nl, 23 september 2017.

Aanbevolen bij dit artikel :

Uw winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg

Gratis verzending in Nederland boven €10,00
Alles uit de Nederlandse geschiedenis komt aan bod!
Kortingen op geselecteerde titels

Social Media

Volg ons en blijf op de hoogte van nieuwe producten, presentaties en acties.

Adres

Uitgeverij Verloren B.V.

Torenlaan 25
1211 JA Hilversum
Tel: 035 685 9856
E-mail: info@verloren.nl
KVK: 32039230
BTW: NL805459716B01


Voor vragen over bestellingen:

Tel: 035 685 9856
E-mail: bestel@verloren.nl

Openingstijden

Maandag:
08:45-18:00
Dinsdag:
08:45-18:00
Woensdag:
08:45-18:00
Donderdag:
08:45-18:00
Vrijdag:
08:45-18:00
Zaterdag:
GESLOTEN
Zondag:
GESLOTEN

In deze webshop kunt u veilig winkelen & betalen

Ideal Paypal Bancontact HTTPS Beveiligd
Copyright 2024 Uitgeverij Verloren | Algemene voorwaarden | Retourneren | Privacybeleid