Haarlem als Hollands Jeruzalem
Jaar van uitgifte 2016
Nur1 693
Nur2 648
Reeks naam Haerlem reeks
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 144
Extra geïllustreerd
Reeks nummer 2
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'Dit boek bevat dus een zorgvuldig geschetst achterland van een detail van een kerk, een houten vieringtoren, eigenlijk slechts de afsluiting daarvan. Mooi, zoals daar een wereld vol geschiedenissen en mogelijke betekenissen mee wordt opgedolven, die evenwel nog aanvulling verdient. Rest mij de annotatie, de registers van personen en gebouwen, maar vooral het slotwoord van de schrijver hogelijk te waarderen, waar het uitwaaierend onderzoek tot duidelijk samenvattende conclusies wordt teruggebracht.' Martha Catania-Peters voor: www.historischhuis.nl, 20-01-2017; In het Reformatorisch Dagblad van zaterdag 17 december 2016 bespreekt Wim Hulsman het boek in een dubbelrecensie. Lees het gehele artikel hier.

Een verslag van de boekpresentatie van dit boek in de Sint Bavokerk is verschenen in het Haarlems Dagblad van 4 oktober 2016. Het boek wordt ook kort besproken in dezelfde krant op 11 oktober 2016 in de historische rubriek van Hein Klemann. Deze rubriek kunt u hier teruglezen. Verder gesignaleerd in: Geschiedenis Magazine 52 (2017) 2, p. 61.

Haarlem als Hollands Jeruzalem

Thomas H. von der Dunk | 9789087046224
19,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

De oorsprong van de toren van de Grote of St.-Bavokerk .
 

 

De Grote of St.-Bavokerk in Haarlem is een van de grootste gotische kerken van Nederland. De toren van de Bavo, voltooid in de zestiende eeuw, is bijzonder vanwege de open, uivormige kroon. In de Middeleeuwen was namelijk een puntige spits gebruikelijk. In dit boek gaat Thomas von der Dunk uitgebreid in op enkele vragen die deze toren oproept. Wat voor toren ging aan de thans bestaande vooraf en hoe zag die eruit? Wie waren de ontwerpers van de opeenvolgende torens? Bestaat er een verband tussen de torens van de Bavo en van de nabijgelegen Bakenesserkerk? Aan deze drie feitelijke vragen, waarover al lang wordt gediscussieerd, zijn nieuwe vragen toegevoegd: welke inspiratiebronnen zijn er aan te wijzen van deze destijds nog zo uitzonderlijke bekroningsvorm, die nadien in het gewest Holland school zou maken? En heeft deze vorm een bepaalde iconografische betekenis?