Kunsthistorische vrouwen van weleer
Jaar van uitgifte 2003
Nur1 686
Nur2 654
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 477
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'Deze belangrijke studie (vult) een leemte in de historiografie van de kunstgeschiedenis. (...) Met Kunsthistorische vrouwen heeft Marcus-de Groot een belangrijk werk geleverd.' A.H. van der Velden op: www.historischhuis.nl/recensies; 'In deze doorwrochte en levendig geschreven studie, waarop Yvette Marcus-De Groot, zelf enige tijd adjunct-directeur van Museum Flehite, verleden jaar promoveerde, wordt beschreven hoe het de eerste generatie kunsthistorische vrouwen is vergaan.' Annemarie Vels Heijn in: Museumvisie (2004) 3, p. 55. Verder gesignaleerd in: Tijdschrift voor Geschiedenis (2004) 4; NBD Biblion 19-05-2004; Historica 27 (2004) 2, p. 20-22; Trouw 16-09-2003; Het Financieele Dagblad 13-09-2003; Boekman Cahier 16 (2004) 58/59, p. 252-254; Ons Amsterdam (feb. 2004), p. 50; Spiegel Historiael 39 (2004) 2, p. 90.

Kunsthistorische vrouwen van weleer

Yvette Marcus-de Groot | 9789065507662
39,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

De eerste generatie in Nederland vóór 1921.
 

 

Honderd jaar geleden promoveerde de eerste kunsthistorica en reeds in 1912 solliciteerde een vrouw naar het ambt van directeur van het Haag Gemeentemuseum. In die tijd vond men kunstgeschiedenis een zeer geschikt vak voor vrouwen en er waren relatief veel studentes kunstgeschiedenis. Toch is er weinig over hen bekend. Yvette Marcus beschrijft met verve de rol van de eerste generatie vrouwelijke kunsthistorici in Nederland, opgeleid vóórdat de universitaire studie kunstgeschiedenis een volwaardig doctoraalvak werd in 1921. Zij leefden in een overgangsperiode waarin de positie van de vrouw in het maatschappelijke en culturele leven sterk veranderde. Met name bij de nieuwe invulling van museale taken kregen vrouwen een wezenlijke inbreng, al bleef het sekseverschil van invloed. De beschreven ontwikkelingen zijn terug te vinden in de door Marcus opgetekende levensverhalen van acht vrouwen die in hun eigen tijd zeer gewaardeerd werden als schrijfsters, museumdirectrices en universitair docentes.