De schilder en boer Felix de Boeck (1898-1995) presenteerde zich graag als mystiek aangelegde eenling. Op zijn boerderij in Drogenbos, nabij Brussel, leefde hij op afstand van de artistieke ontwikkelingen in de hoofdstad. In tv-programma’s als Ten huize van of in zijn memoires ‘Mijn leven en werk’ benadrukte hij dat hij wilde ‘sterven in het bed waarin ik geboren ben’. Toch verwierp hij het romantische beeld van de schilderende boer. Het boerenbestaan was voor hem juist een manier om zijn onafhankelijkheid als kunstenaar te waarborgen. De Boeck maakte als volwassene twee wereldoorlogen mee. Hij ontving een groot aantal schilders, dichters en politici op zijn boerderij en maakte portretten van Gandhi, Roosevelt en zelfs van Hitler. De ontwikkeling van De Boeck van figuratieve naar abstracte kunst is in dit boek verweven met de politieke ontwikkelingen in Vlaanderen. De wijze waarop de Belgische overheid na de oorlog omging met het verleden frustreerde hem sterk. Hij zocht aansluiting bij een alternatieve, Vlaams-katholieke kunsttraditie. David Veltman kreeg voor dit boek inzage in het omvangrijke privé-archief van De Boeck, maar hij raadpleegde ook talrijke archieven van collega-kunstenaars, kunstinstellingen en het naoorlogse krijgsgerecht. Zo wist hij het turbulente leven van De Boeck tot een samenhangend verhaal te smeden.
David Veltman werkte aan deze biografie als doctoraatstudent bij het Biografie Instituut (Rijksuniversiteit Groningen). In diverse bundels en tijdschriften publiceerde hij artikelen over Belgische 20e eeuwse biografie en geschiedschrijving. Hij was acht jaar werkzaam in het Haarlemse veilinghuis Bubb Kuyper.
'[...] Het boek is het resultaat van diepgravend onderzoek dat historicus David Veltman sinds voerde. Het boek biedt zich afwisselend aan als een kritische culturele, politieke en artistieke biografie. [...] Het is de verdienste van Veltman om dit geladen aspect met de nodige delicatesse, eigen aan een echte homme de métier, op te helderen zonder de man volledig het voetstuk te ontnemen waarop sommige culturele middens hem plaatsen. [...] Veltman slaagt er enerzijds in om de hagiografie respectvol te doorprikken, maar anderzijds blijft ondanks (of misschien net ten gevolge van) het overweldigende biografische materiaal de vraag wie Felix De Boeck nu eigenlijk was gedeeltelijk onbeantwoord. [...]' - Natasja Peters in Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis 2022/4, p. 184-185
'[...] Deze biografie doorprikt menige mythe die De Boeck over zichzelf cultiveerde. De naïeve kunstenaar bleek een goed doordacht plan te koesteren om zijn eigen geloofsego te bestendigen, gebundeld in een eigen kunsttempel. Hij verkocht nauwelijks schilderijen, maar gaf ze weg aan vrienden en relaties. [...]' - Harry van Royen in G-Geschiedenis 2022 nr. 3, p. 63
'[...] Op 5 juli 2021 promoveerde de Nederlandse literatuur- en cultuurhistoricus David Veltman aan het Biografie Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen tot doctor op basis van het proefschrift 'Sterven in het bed woorin ik geboren ben', Een biografie van Felix De Boeck (1898-1895), waarvan tegelijk een handelseditie werd uitgebracht. De auteur schetst op boeiende en inspirerende wijze het leven en het werk van De Boeck en kadert diens private, artistieke en publieke persoonlijkheid heel breed. Veltman schrijft ook vlot en hanteert een toegankelijke taal, [...] Dat zijn goeddeels Vlaamse levensverhaal nu door een Nederlandse wetenschapper in kaart werd gebracht en historisch gecontextualiseerd, bevestigt dat De Boeck iemand was die als mens en als kunstenaar boven het maaiveld uitstak en precies daarom blijvende aandacht verdient.' - in WT 2021/4, p. 372-374
'[...] We krijgen een indringend portret van de boer die boer wilde blijven om als onafhankelijk schilder te kunnen blijven functioneren. Een heel bijzonder man rnet ook een stormachtige schilderscarridre. In het boek wordt ook aandacht geschonken aan een meestal 'vergeten’ verhaal: De Boecks oorlogsverleden met sympathie6n voor Duitsland. [...]' - in ChristusRex.be
'[...] Wel werpt de biograaf licht op de eerder bewust onderbelicht gebleven aspecten van De Boecks leven en werk en levert hij alle elementen opdat de lezer zelf zijn conclusies kan trekken. Felix de Boeck kreeg de kritische biografie die hij al lang verdient.' - Manu van der Aa in Doorbraak.be 02 december 2021
'[...] Wie dacht dat er anno 2021 over leven en werk van Felix De Boeck nog weinig nieuws te vertellen valt, zal na het lezen van dit werk zijn opinie mogen herzien. . [...] Tot zover het stereotype beeld gestoeld op enkele uitvergrote authentieke elementen, met weglating van alle storende factoren. Dankzij het boek van Veltman weten wij nu dat de realiteit een stuk complexer is. [...]' - Rik Sauwen in OKV 2021-6, p. 38-39
Vermeld in: Kaaskrabber nov. 2021, Kunsttijdschrift Vlaanderen sept. 2021, Maatschappij der Ned. Letterkunde sept. 2021