Aartsbisschop Petrus Codde was vanaf 1689 de leider van de katholieken in de Republiek. Meer nog dan zijn voorgangers kreeg Codde met tegenwerking te maken. Beschuldigingen van jansenisme leidden ertoe, dat hij zijn beleid bij paus Clemens XI moest gaan verdedigen. Coddes verblijf in Rome duurde bijna drie jaar. Dankzij de dagboeken van hemzelf en van twee reisgenoten, door Dick Schoon integraal uit het Latijn vertaald en toegelicht, krijgen we inzicht in de tragedie die zich gaandeweg ontwikkelde. We horen over de audiënties bij de paus en de kardinalen, over het sociale en kerkelijke leven in Rome, over de dagelijkse bezigheden van de Hollanders en over de kringen waarin zij zich bewogen. De afloop was dramatisch: in 1702 werd Codde geschorst en in 1704 definitief afgezet. Deze maatregelen leidden in de Republiek tot een storm van protest, een splitsing onder de katholieken en uiteindelijk tot twee gescheiden katholieke kerkgenootschappen.
'Met het vervaardigen van de transcripties, vertalingen en annotaties heeft [Dick Schoon] een prestatie van formaat geleverd. In gepubliceerde vorm kunnen de dagboeken nu, na een min of meer verborgen bestaan van zo'n 300 jaar, een volstrekt nieuw lezerspubliek bereiken.' Mirjam de Baar in: Tijdschrift voor Nederlandse Kerkgeschiedenis 23 (2020) 1, p. 169-175
'[...] the quality of his book lies in opening up a tremendously rich source that also facilitates future research on the "lived experience" of the Jansenist controversy in the Dutch Republic.' Carolina Lenarduzzi in: Church History and Religious Culture 100 (2020), p. 107-110
Het is [...] de verwachting dat deze mooie en knap vormgegeven editie niet alleen een belangrijke impuls zal geven aan het onderzoek naar de scheuring binnen de katholieke kerk in de Republiek, maar ook aan breder cultuurhistorisch onderzoek naar het Nederlands katholicisme in de vroegmoderne tijd.' Jaap Geraerts in: BMGN — Low Countries Historical Review 134 (2019) 2, review 51
'Het lijvige boek is een schokkend relaas van de kerkelijke rechtsgang die ongekend is naar de maatstaven van het kerkelijk recht in onze tijd. Een belangrijk werk dat inzicht geeft in de allereerste ontstaansgeschiedenis van de Oud-Katholieke Kerk.' Dr. K. van der Zwaag in: Protestants Nederland 84 (2019) 8/9, p. 210; De dagboeken zijn immens belangrijk omdat ze ons een inkijk geven in het alles wat hem tijdens de reis trof (reisindrukken, culturele verschillen, besognes onderweg etc.). Maar we krijgen tevens een stevige inkijk in het functioneren van de kerk in Rome.' Hans Geybels via: christusrex.be, 5 juni 2019
'Dankzij deze integrale vertaling met daarbij DS' inleiding en toelichting krijgen wij vandaag inzicht in de tragedie die zich gaandeweg ontwikkelde. [...] Dit vuistdikke document verdient alle lof en bewondering. De vertaling en minutieuze toelichting is een titanenwerk geweest. De goed leesbare inleiding is voor deze materie geenszins overbodig, en juist het documentaire karakter geeft het hele relaas een betrouwbaar en objectief karakter.' FB in: Benedictijns Tijdschrift (2019) 2
'De Oud-Katholieke Kerk wist nooit zo goed wat ze met Petrus Codde moest. Hij is founding father van deze kerk, die begin achttiende eeuw in conflict kwam met Rome. Maar Codde zelf stelde zich niet op als leider van een nieuw kerkgenootschap. Integendeel: hij legde zich gehoorzaam neer bij zijn afzetting en stierf "gewoon" als rooms-katholiek. De scheuring was er pas toen zijn volgelingen zelf een bisschop kozen. Daardoor leent Codde zich niet voor de rol van oud-katholiek boegbeeld. Dat was hij wel, vindt de oud-katholieke bisschop Dick Schoon. Hij vertaalde de dagboeken van Codde. Dan blijkt hij een principieel en standvastig man die bij de paus "zijn" Nederlandse kudde bleef verdedigen. De vertaling verscheen deze week onder de titel Een aartsbisschop aangeklaagd in Rome. Daardoor ontstaat er een direct inkijkje in de meest cruciale fase van deze kerkscheuring.' Remco van Mulligen in: Nederlands Dagblad, 7 maart 2019, p. 7.
Ook gesignaleerd in: Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman 42 (2019) 2, p. 182; Volzin (juni 2019), p. 55.
Lees ook: het artikel 'Geestelijk Gekonkel' van Joep van Gennip in het Tijdschrift voor Nederlandse Kerkgeschiedenis 23 (2020) 1, p. 176-181.