Thunnis van Oort beschrijft de opkomst van het bioscoopbedrijf in het katholieke Zuiden tegen de achtergrond van modernisering en verzuiling. Hij onderzoekt de dynamiek van aanpassing en verzet bij de totstandkoming van deze nieuwe culturele infrastructuur. Daarbij wordt vooral gekeken naar de manier waarop de ondernemers in deze nieuwe bedrijfstak hun bioscopen positioneerden en naar de strategieën die zij inzetten om het kosmopolitische filmvermaak in te bedden in de lokale omgeving. Katholieke machthebbers reageerden terughoudend op de groeiende moderne amusementscultuur rond de bioscoop. Toen bleek dat de bioscoop zich niet liet inkapselen in het katholieke domein, gingen de autoriteiten zich primair richten op controle en regulering. Dit leidde tot enkele felle conflicten met het bioscoopbedrijf (waaronder de zogenaamde Venlose bioscoopoorlog in de jaren 1921-1922 tussen gemeentebestuur en Nederlandse Bioscoopbond), waarbij niet meer alleen de filmkeuring of vermakelijkheidsbelastingen inzet waren, maar ook de identiteit van het 'katholieke volksdeel'.
'It broadens cinema studies with an exhaustive local micro-history extrapolated to a national context and linked to ideas about modernity, identity and the dynamics of cultural adaptation. Van Oort essentially talks about places and spaces through which, in negotiation with the cultural intermediary as either gatekeeper or plain unlucky, the social and the modern are constructed.' Lies van de Vijver in: Historical Journal of Film, Radio and Television 30 (2010) 1
'Van Oort is een goed verteller en zijn verhandelingen vol sprekende anekdotes en details lezen als een trein, alleen is hoe te duiden wat je leest niet altijd even duidelijk.' Ansje van Beusekom in: BMGN Low Countries Historical Review 124 (2009) 2
'Het boek is voorbeeldig uitgegeven en rijkelijk voorzien van foto's, krantenknipsels en affiches. Van Oort schrijft vlot en met oog voor details zonder in het vertellen van anekdotes te vervallen.' Ferry de Goey in: Tijdschrift voor Mediageschiedenis 2008-1
'Van Oort vraagt soms ook wat veel van zijn lezer; de veelvuldige conflicten worden tot in detail uitgesponnen. Soms echter lardeert hij zijn verhaal met een prachtig gevonden citaat, waarbij een glimlach niet onderdrukt kan worden. Al met al heeft Van Oort dan ook een lezenswaardige geschiedenis geschreven.' Paula Dix-Hertogh in: Recensiebank Historisch Huis.nl
'Van Oort heeft zich grondig verdiept in een groot aantal gemeente-archieven; de bioscoopgeschiedenis van Venlo, Heerlen en Maastricht bespreekt hij in drie afzonderlijke hoofdstukken. Dat zijn helaas niet de sterkste hoofdstukken uit het boek, omdat Van Oort nalaat de invloed van een aantal zeer opmerkelijke, plaatselijke filmpersoonlijkheden, uit te tillen boven zijn droog wetenschappelijke benadering.' Francois Stienen in: Boekman 20 (2008) 76
Van Oort beschrijft de ontwikkeling van het bioscoopbedrijf in de beginjaren van de twintigste eeuw in cultuurhistorisch perspectief en tegen de achtergrond van modernisering en verzuiling, iets wat nog niet eerder is gebeurd. [...] De auteur levert een boeiende en leesbare geschiedenis van deze bewogen geschiedenis. [...] Een aanrader dus deze studie, die vraagt om navolging in andere provincies en andere periodes.' Roelof Braad in: Archievenblad 112 (2008) 7
'De kracht van het boek ligt in de uitvoerige beschrijving van het (ontstaan van het) lokale bioscoopbedrijf [...] en de tegenkrachten die dat - met name in katholieke kring - opriep. Op smakelijke wijze beschrift Van Oort hoe in Maastricth de van oorsprong Haagse bioscoopondernemer Willem Joseph van Lier aansluiting zocht [...].' Het boek van Van Oort is meer beschrijvend dan analyserend. Een wijder theoretisch perspektief wordt niet geschetst. In de inleiding komen kort begrippen als 'cultural brokerage', 'modernisering', 'identiteitsvorming' en 'verzuiling' ter sprake, maar ze worden onvoldoende geproblematiseerd en al helemaal niet in verband gebracht met de in het boek beschreven ontwikkelingen.' Albert van der Zeijden in: Trajecta 17 (2008) 2
'Op basis van gedegen bronnenonderzoek laat Van Oort zien hoe het krachtenveld tussen onafhankelijke bioscoopeigenaren en wereldse en religieuze autoriteiten zich ontwikkelde. [...] Welke rol de film speelde in de modernisering van Limburg wordt in Van Oorts boek ook inhoudelijk mooi aanschouwelijk gemaakt [...].' Hans Schoots in: TSEG 5 (2008) 4
Verder besproken in: de Volkskrant 8-12-2007; De Limburger 8-12-2007; BMGN 124 (2009)