Het bijzonder onderwijs is nog steeds een vrijheidsrecht, al gaan er de laatste tijd stemmen op om het bestaande systeem radicaal te wijzigen. Juist op zulke momenten is het goed dat er geschiedkundigen bestaan die vertellen hoe onverstandig dat is. Politici en beleidsmatigen zouden zich die impliciete les van Tot burgerschap en deugd aan moeten trekken.' Dr. John Exalto in: Reformatorisch Dagblad, 21-6-2006, p. 19
'[De] artikelen zijn stuk voor stuk informatief en geven contextueel een goed beeld van de participatie aan het onderwijs.' PB in Archievenblad (okt. 2006), p. 35
'Met deze uitgave beschikt u weer eens over een uitgebreide "reader" bij een eindexamenonderwerp.' Tineke Bogaerts in: Kleio 46 (2006) 2, p. 42
'zeer geschikt als samenvatting van en introductie tot het onderzoek dat de afgelopen decennia is verricht op het gebied van opvoeding en onderwijs in de negentiende eeuw.' Maartje Janse in: De Negentiende Eeuw 31 (2007) 3
'Leraren, leerlingen en belangstellenden kunnen profijt van deze uitgave trekken.' Guido de Bruin in: Geschiedenis Magazine (2007) 3
Verder gesignaleerd in: Lessen 1 (maart 2006), p. 31-32; De Groene Amsterdammer, 24-03-2006, p. 44-45; Recensiebank historischhuis.nl, augustus 2006.