'Die nu zo goed als verdwenen wereld der godgewijde maagden was liefdadig en hardvochtig tegelijk. Het belichten van die twee uitersten en alles ertussenin stond de auteurs van Ex caritate bij het schrijven voor ogen. het gesternte waaronder hun boek verscheen, was echter ongelukkig, omdat de verhalen over seksueel misbruik door priesters, paters, broeders en ook nonnen oplaaiden. In 2013 publiceerde de commissie-Deetman een rapport over de misstanden binnen de zustercongregaties. Die reageerden daar nauwelijks op. [...] "De zusters waren oprecht geschokt. Ze waren bang de slachtoffers nog een keer pijnt te doen als ze kanttekeningen bij hun verhalen zouden plaatsen."' Lees het gehele artikel 'Zusters van liefde en zusters van liefdeloosheid van Tom Tacken in: Brabants Dagblad/Verdieping-Gods Bruiden 28-02-2015, p. 14-15
Deel uw persoonljke ervaringen, verhalen en foto's van nonnen op de website bd.nl/godsbruiden; 'Wat een veranderingen in twee jaar tijd! Het is deze revolutie die in feite de rode draad vormt in de lijvige studie die theologe Annelies van Heijst en historicae Marjet Derks en Marit Monteiro schreven over tienduizenden actieve vrouwelijke religieuzen, die lid waren van zo'n negentig congregaties in Nederland. [...] Wat interessanter is: al sinds begin jaren vijftig werd gehamerd op de noodzaak van vernieuwing, juist vanuit het Vaticaan. [...] Dit soort analyses maakt het boek ook interessant voor wie niet per se geïnteresseerd is [in] religiegeschiedenis, maar wel in cultuurgeschiedenis. Ex caritate is een boek dat vooral ook onder sociale geschiedenis thuishoort. [...] Dankzij de kaders met losse verhalen en illustraties is Ex caritate een heerlijk blader- en leesboek. De auteurs vertellen heel veel verschillende, soms tegenstrijdige verhalen vanuit wisselende perspectieven. Ze doen dat steeds binnen een uiterst evenwichtig analytisch kader, waarbij ze oude beelden corrigeren, maar ook moderne sprookjes, die de geschiedenis te veel naar eigen hand zetten, ontmaskeren.' Jan Dirk Snel in: Historisch Nieuwsblad 20 (2011) 2, p. 102-103
'De stroom klachten over misbruik en mishandeling binnen de Rooms-Katholieke Kerk verdient meer historisch perspectief dan tot nu toe het geval is. [...] Dat schrijven zorgethica Annelies van der Heijst (Universiteit van Tilburg) en historici Marjet Derks en Marit Monteiro (Radboud Universiteit Nijmegen) in hun boek Ex caritate [...]. Monteiro maakt deel uit van de commissie-Deetman, die namens de regering onderzoek doet naar de klachten over misbruik in de kerk. [...] Ze genoten veel aanzien in de maatschappij en hebben veel goed werk gedaan, maar hen is ook liefdeloosheid verweten, aldus de auteurs. [...] De schrijvers stellen dat alle geromantiseerde verhalen over het liefdewerk van de zusters niet in balans waren. "maar het gepolariseerde debat van 2010 is dat evenmin. De meeste religieuzen hebben nooit een vinger uitgestoken naar of een hard woord gezegd tegen de mensen die aan hen waren toevertrouwd. Het is nog te vroeg om alles in proportie te zien, maar onontkoombaar lijkt dat religieuzen kennisnemen van de schaduwzijden van hun verleden en dat erkennen.' Margit Spaak voor het ANP: 881 BIN/main19, 21-11-10
'De drie auteurs […] hebben hun sporen in de recente kloostergeschiedenis verdiend en staan garant voor kwaliteit. [...] De erfenis van de religieuze congregaties staat momenteel ter discussie, mede door de misbruikschandalen. Nu kwam seksueel misbruik in de instellingen die door zusters geleid werden niet zo vaak voor. Wel klagen oud-leerlingen over het kille opvoedingsklimaat en het machtsmisbruik door religieuzen. Hun negatieve verhalen krijgen in dit boek een plaats, evenals de geschiedenissen van uitgetreden zusters. [...] De auteurs zoeken ook naar een verklaring. Die vinden ze in de kloosterlijke spiritualiteit, door hen omschreven als “claustrumgeest”. [...] De auteurs menen dat niet alles op rekening van individuele zusters mag worden geschreven, maar gaan ook op zoek naar systeemfouten in het traditionele kloosterwezen. [...] Naar de mening van de drie schrijfsters hebben we te maken met een ongewenste kant van het spiritueel erfgoed. [...] De meeste religieuzen staan momenteel ver van deze spiritualiteit en zien dit niet meer als deel van hun spiritueel erfgoed. [...] De meeste meldingen van seksueel misbruik komen niet uit vrouwenkloosters maar uit jongensinternaten in de jaren vijftig, die door broeders geleid werden. Het zou goed zijn om ook de spirituele wereld van de broedercongregaties aan een vergelijkbaar onderzoek te onderwerpen. [...] Niemand die zich aan de geschiedenis van het religieuze leven in Nederland waagt, kan meer voorbijgaan aan dit boek, dat de kaders geeft voor verder historisch onderzoek. [...] Het gaat om een standaardwerk dat in geen enkele wetenschappelijke theologische of humanoria bibliotheek mag ontbreken.' Hans de Jong in: Rkkerk.nl 9 (2011) 2, p. 24-25 en Pastorale Perspectieven 152 (2011) 3, p. 43-44
'Dit boek is gebaseerd op een onderzoek naar het leven en werken van meer dan tachtig actieve zustercongregaties. Het is lijvig, maar het leest prettig. [...] Hoe verschillend de actieve zustercongregaties ook waren wat betreft hun spirituele wortels, toch deelden allen het evangelische ideaal van de liefde. Dat was hun fundament en hun doelstelling: van daaruit leefden zusters en dat wilden ze uitdragen.' Gisela Hoeve in: Fier. Het goede leven 14 (2011) 2, p. 32
‘Over deze vrouw en haar tienduizenden zusters is een prachtig boek geschreven. […] Een schat aan onbekend archiefmateriaal is benut om een zo volledig mogelijk beeld te geven. Dit levert een genuanceerd en afgewogen beeld op. […] Het pleit voor de religieuzen van nu, verenigd in de stichting SNVR, dat zij opdracht hebben gegeven dit boek te schrijven om de geschiedenis recht te doen en lacunes in het vertelde verhaal te dichten. Het levert een boek op dat op meer plekken verdient gelezen te worden dan in de vele instellingen waarin eens de zusters hun lange uren maakten, naar opdracht, roeping en vermogen.’ Marieke Ridder in: Tijdschrift Geestelijke Verzorging 14 (2011) 64, p. 61-62
‘Dit boek over de actieve vrouwelijke religieuzen in Nederland kan niet anders worden omschreven als “imponerend”. […] Deze grote verschuivingen binnen het religieuze leven – steeds uitvoerig gedocumenteerd met cijfermateriaal – krijgen een menselijk gezicht in het boek. […] Hoewel er veel appreciatie voor de religieuzen uit de teksten klinkt, is er ook plaats voor kritiek. […] De algemene conclusie dat “er nauwelijks algemene uitspraken mogelijk zijn over actieve vrouwelijke religieuzen in Nederland in de negentiende en twintigste eeuw” (p. 1051) besluit dan ook op treffende wijze deze studie die getekend wordt door continue inspanningen tot nuanceren en diversifiëren.’ Tine van Osselaer in: Ex Tempore 30 (2011) 3, p.230-231
‘Ex Caritate – uit liefde – is een indrukwekkende samenvatting van wat door de vrouwelijke religieuzen tot stand is gebracht en van hoe ze dit hebben gerealiseerd. Nergens wordt dit standaardwerk zelfingenomen of worden gemiste kansen verdoezeld. Door die openhartige houding groeit bij de lezer begrip voor de omstandigheden waaronder voorbeeldige vrouwen voorbeeldig veel goeds en moois tot stand brachten, maar ook dat het zonder zelf liefde te ontvangen een bijna onmenselijke opgave is je idealen met liefde te realiseren.’ Henk Peters in: De Roerom 26 (2012) 6, p. 21
‘De talrijke, soms heel indrukwekkende “deelverhalen” over leven en werken van afzonderlijke instituten en van individuele zusters zijn er uiteindelijk op gericht om het collectieve materiële en spirituele erfgoed van de gezamenlijke congregaties bij wijze van een soort testament voor het nageslacht vast te leggen. […] Jammer is dat aan die koepelorganisatie, vanaf de jaren tachtig Samenwerking Nederlandse Vrouwelijke Religieuzen geheten, niet een apart, samenhangend hoofdstuk is gewijd […]. Elk van de vier hoofdstukken […] wordt afgesloten met een paragraaf, getiteld “conclusies”, waarin op genoemd domein heel genuanceerd wordt geëvalueerd. Die afsluitende paragrafen vormen naar mijn mening de meest waardevolle delen van het boek.’ Jan Jacobs in: Trajecta 21 (2012) 1, p. 103-105
Tevens gesignaleerd in: Zin in Zorg, 12 (2010) 4, p. 22; VolZin, 10 (2011) 1, p. 35; Zin in Zorg 17 (2015) 3, p. 76-77.