Veel Nederlandse architecten trokken in het begin van de twintigste eeuw naar het zich snel ontwikkelende Nederlands-Indië. Het was de 'gouden periode' van de Nederlandse architectuur in de tropen. Cosman Citroen (1881-1935) bepaalde in belangrijke mate het gezicht van Soerabaja, het belangrijkste handelscentrum van Indonesië. Zijn gemeentehuis bindt traditie aan moderniteit en is met galerijen en een dubbel dak perfect ingesteld op een tropisch klimaat. Citroens laatste ontwerp, het kantoorgebouw voor Borsumij, is een toonbeeld van moderniteit: rechthoekig met een plat dak, uitgevoerd in betonskelet met brede vensterstroken. Citroen had door zijn opleiding gedeeltelijk een kunstnijverheidsachtergrond, zoals goed te zien is in het luxueuze interieur van de villa Tan Tjwan Bie, waar hij ook de teakhouten plafonds en lambriseringen vormgaf, evenals de hanglampen, het glas in lood en de vloer met bijzondere geometrische patronen. Joko Santoso is verbonden aan de Universiteit van Brawijaya in Indonesië.
Meer informatie over de Bonas reeks is te vinden op deze link.
'Tussen 1906 en 1930 verdubbelde de bevolking van Soerabaja; het aantal Europeanen werd zelfs drie maal zo groot. Een bloeitijd voor de architecten die de bouwkundig uitdijende archipel overspoelden. Eén architect in het bijzonder drukte zijn modernistische stempel op Soerabaja: Cosman Citroen (1881-1935). In de oeuvrelijst Cosman Citroen; architect in booming Soerabaja vind je hoogtepunten als het gemeentehuis van Soerabaja, het kantoorgebouw Borsumij en de prachtige villa Tan Tjwan Bie.' In: Moesson (mei, 2018) 11, p. 10
'Onderzoek naar het leven van deze architect werd bemoeilijkt door het feit dat er geen archief van Citroen bestaat. Het is mede dankzij het onderzoek van Santoso in de archieven van Surabaya, dat vele lancunes konden worden aangevuld.' E. Mutter via: NBD Biblion, 20 juni 2018
'This fine book concentrates on the architectural aspects of his work, well-documented by 322 references, and an opulence of photographs and documents. It is a pity that relatively little is related about Citroen's personality and social activities. It would have been interesting to look into the relationship between Citroen and town authorities, of whom mayor G.J. Dijkerman favored Citroen, sometimes to the chagrin of Surabaya's Town Council.' Harry A. Poeze in: Bijdragen tot de taal-, land- en volkenkunde 174 (2018), p. 557-558
'Veel Nederlandse architecten trokken in het begin van de 20e eeuw naar het zich snel ontwikkelende Nederlands-Indië. Het was de "gouden periode" van de architectuur in de tropen. Cosman Citroen bepaalde in belangrijke mate het gezicht van Soerabaja, het belangrijkste handelscentrum van Indië. Zijn gemeentehuis bindt traditie aan moderniteit: galerijen en een dubbel dak, perfect ingesteld op een tropisch klimaat. Citroens laatste ontwerp, het kantoorgebouw voor Borsumij is een toonbeeld van modernisme: rechthoekig en met een plat dak, uitgevoerd in strak beton met brede vensterstroken. Tevens gaf hij kunstzinnig vorm aan het luxe interieur van Villa Tan Tjwan Bie, waar hij ook de monumentale teakhouten plafonds en lambriseringen ontwierp, evenals de fraaie hanglampen, het glas-in-lood en de vloer met bijzondere geometrische patronen.' In: NICC Magazine 10 (2018) 6, p. 17-18.