De pleziervaart is een Nederlandse uitvinding uit het begin van de zeventiende eeuw toen rijke Amsterdamse kooplieden speeljachten lieten bouwen. Op initiatief van prins Hendrik werd in 1846 de eerste watersportvereniging opgericht. Rond 1900 waren jachten met een kiel in plaats van zijzwaarden een vertrouwde verschijning. Ook deed de motorboot zijn intrede. Tijdens het interbellum bouwden velen zelf een bootje. De naoorlogse welvaart bracht het plezierscheepje binnen het bereik van vrijwel iedereen. Het massale watertoerisme van de laatste decennia leidde niet alleen tot 'overbevolking' op het water, maar ook tot ergernissen bij de oude vaarelite over nieuwkomers die de watersporttraditie en de vaaretiquette niet kennen. In dit fraai geïllustreerde boek beschrijft Eerde Beulakker vier eeuwen pleziervaart in Nederland. Hij laat zien welke factoren hebben bijgedragen aan de popularisering hiervan. Juist deze popularisering heeft economische, culturele, en nautische verschillen op het water zichtbaar gemaakt: onderscheid moet er zijn.
'Van kano tot motorjacht, van zeilbootjes tot luxe sloepen, er is een enorme groei ontstaan in deze recreatietak. Dit boek geeft een uitstekend beeld van al deze ontwikkelingen en is door het vele illustratiemateriaal en de prettige schrijftrant goed leesbaar en voor de vele watersporters een bron van informatie.' Kirk van der Zwaag in: Texelse Courant augustus 2014
'De enquête als historische bron is een zeldzaamheid en dat maakt dit boek sowieso al interessant. [...] Vanaf 1846 weet Beulakker de ontwikkeling van de watersport en pleziervaart haarfijn neer te zetten. [...] Zijn beschrijving verheldert de context en cultuur waarbinnen de watersport opkomt en die leidt tot de massawaterrecreatie van na de Tweede Wereldoorlog. Het is een goed betoog, met uitstekende voorbeelden in een heldere verteltrant.' Wouter Heijveld in: Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 33 (2014) 1, p. 113-115
'Onderscheid moet er zijn kun je lezen om zijn wetenswaardigheden, dobberend in een luxe sloep, voorzien van een picknickmand, met een glas wijn in de hand. Of 's avonds in de kajuit van je motorjachtje waarmee je door de Friese wateren tuft. Of 's winters nadat je de derde laklaag op je Waarschip hebt aangebracht. Maar ook de professionele gebruiker vindt in het boek een hoeveelheid aan wetenswaardigheden en inzichten die uitnodigen tot verder onderzoek.' Frank Inklaar in: BMGN 128 (2013) 4, review 96
'Uit alles wat hij schrijft, blijkt Beulakkers eigen liefde voor het water. [...] Dat schrijftalent maakt dat deze studie ook voor niet-wetenschappers heerlijke kost is, of je nu van boten houdt of niet.' Hans Willems in: Leeuwarder Courant 03-05-2013
'Het is een lekker leesbaar boek, gelardeerd met anekdotes en prachtige illustraties, dat onvermoede achtergronden van Nederland-waterland blootlegt. [...] Met een levendige, spontane en boeiende schrijfstijl, zoals bekend van de zes reisboeken die Eerde eerder schreef. Aanbevolen!' In: Doerakclub 39 (2013) 1, p. 29
'Eerder een academisch standaardwerk, dan een leestafelboek. Er staan wel wat platen in, maar die prenten zijn er om duidelijk te maken hoe het eruit heeft gezien, [eerder] dan ter ondersteuning van de tekst, die zwaar en uitgebreid is. [...] Historisch zeer verantwoord en nautisch optimaal beschreven.' A. Meeusen in: NBD Biblion 6-3-2013
Lees ook het artikel van Jeroen Moutauban in Scherp Gesneden (uitgave VKSJ) 32 (maart 2014), p. 29.