In december 1444 werd buiten de Amersfoortse Kamperpoort een beeldje van Onze Lieve Vrouw onder het ijs gevonden. Zodra het was 'gered', vonden wonderen plaats die aan dit beeldje werden toegeschreven. De geruchten daarover verspreidden zich als een lopend vuurtje. Een eeuw lang voltrokken zich nog veel meer mirakelen. Daarvan zijn er 542 schriftelijk overgeleverd, als korte verhaaltjes die alle aspecten van het leven raken. De tekst daarvan is bewaard in drie handschriften uit het begin van de zeventiende eeuw. Een van die handschriften werd vervaardigd op verzoek van Heribert Rosweyde, een van oorsprong Utrechtse, geleerde jezuïet die in Antwerpen informatie verzamelde over het katholieke geloofsleven in de noordelijke Nederlanden.
Dit boek biedt een editie en een hertaling in modern Nederlands van het Amersfoortse Mirakelboek, samen met het dossier van Rosweyde. De inleiding geeft een beeld van de historische en religieuze context.
'De grootste meerwaarde van het boek ligt in de voorbeeldige tekstkritische apparaat. De uitgave wordt bovendien voorafgegaan door een informatieve inleiding.' Hans Geybels in: Queeste 25 (2018) 2, p. 119-120
'De editeurs hebben een fascinerend boek geschreven en het is op een prachtige manier door de uitgever vormgegeven. De compositie ervan is overzichtelijk door een heldere, goed gestructureerde en gecomponeerde inleiding en waardevolle appendices. De illustraties bij de items zijn met zorg gekozen en vullen de teksten aan en verduidelijken deze. Door de goede kopieën bij het Dossier is de transcriptie ervan goed te volgen. [...] Ondanks mijn kanttekeningen bij de kritische editie en de hertaling verdient deze uitgave alle lof.' Marinus K.A. van den Berg via: Trajecta online portal, 20 april 2018
'De hertaling van de mirakelverhalen op de rechterpagina’s in de editie volgt vrij nauwkeurig de tekst van het Brusselse handschrift, maar is vrijer wanneer er woorden voorkomen die in onbruik zijn geraakt. Daardoor is er geen mediëvistische voorkennis nodig om de verhalen te begrijpen. [...] Er is dus rekening gehouden met een breed lezerspubliek. En dat is terecht, want dit is naast een zeer rijke bron voor historici ook een zeer plezierig boek om te lezen. [...] Al met al een geslaagde en welkome editie die nog door velen ter hand zal worden genomen.' Jerem van Duijl in: TvG 130 (2017) 1, p. 112-114
'Stadsgidsen en docenten kunnen nu gemakkelijk gebruikmaken van de wonderbaarlijke verhalen uit de gloriedagen van de bedevaartcultuur. [...] Het Mirakelboek is een belangrijke historische bron, die ons inkijkjes geeft in het dagelijks leven van die tijd. [...] En dankzij de nieuwe editie van het Mirakelboek kunnen wij genieten van één van de bronnen van cultuur en welvaart van middeleeuws Amersfoort.' Leen Alberts in: Jaarboek Flehite (2016) p. 172
'Het Amersfoortse Mirakelboek is niet bepaald een pageturner. Doordat elke vertelling grofweg hetzelfde is opgebouwd - een persoon uit een bepaalde plaats heeft een probleem en dat wordt opgelost door een bedevaart naar Onze Lieve Vrouw te beloven - ligt een zekere verveling op de loer. Maar dat kan eenvoudig worden opgelost door af en toe een paar wonderen te lezen. Op die manier vallen de details in de verhalen ook meer op en krijg je oog voor het leven van alledag.' Jenny Nijeboer op: 8weekly.nl 11-11-2015
'De (heel korte) wonderverhalen geven een inkijkje in het geworstel dat het leven altijd is geweest, ook in de late middeleeuwen. Allerlei nare ziektes, dood en ander ongemak passeren de revue. Verder verlopen de verhalen natuurlijk allemaal hetzelfde: men roept Maria aan, men geneest, komt weer tot leven of ondergaat anderszins een wending in het vreselijke lot, en trekt dan op bedevaart naar Amersfoort.' Marc van Oostendorp op: Nederl.blogspot.nl 02-11-2015
'Geloofden die mensen toen daar nou echt in?, hoor ik u vragen. Ja en nee. Natuurlijk was men zich ervan bewust dat dit "handel" was, waaraan zowel de kerk die het Mariabeeld uitbaatte, als de stad Amersfoort verdiende. Maar anderzijds behoorden wonderen tot de alledaagse werkelijkheid.' Willem Kuiper op: Nederl.blogspot 02-11-2015
'"De gelovige mens van toen vertrouwde op de kracht van God die dankzij bemiddeling van Maria en andere heiligen het onmogelijke mogelijk maakte. Dat bood zekerheid en orde in een onzekere wereld vol wanorde. Nu kunnen we er anders over denken."' Aldus Ludo Jongen in zijn interview met Jan Kas in 'Alles werd in 1444 anders door vondst Mariabeeldje' in: AD/Amersfoortse Courant 24-09-2015, p. 7
Verder gesignaleerd in: Oud-Utrecht 89 (2016) 4, p. 117; Jaarboek Flehite 2015. Tevens besproken door Martha Catania-Peters op: www.historischhuis.nl/recensiebank 18-01-2016; Geschiedenis Magazine 51 (maart 2016) 2, p. 59.
Zie ook: het artikel 'Devotie opgevist' van Hans Geybels in Queeste 25 (2018) 2, p. 119-120.