'Met interessante details en fraai fotomateriaal presenteren de schrijvers Driessen en Van de Ven de geschiedenis van JMJ tot 1962, het begin van de periode dat er met name in de Nederlandse kerkprovincie veel zou gaan veranderen. [...] De toegankelijk geschreven studie geeft een duidelijk beeld van de feiten, plaatsen, moeilijke omstandigheden en achtergronden die voor het begrip van de JMJ-geschiedenis van belang zijn. Maar bij de nadruk op dat 'werken en zwoegen' kan de religieuze inspiratie onderbelicht blijven, vonden de schrijvers. Daarom heeft Zuster Laetitia Aarnink, provinciaal overste van JMJ sinds 2004, een epiloog geschreven over de spirituele bronnen en het perspectief van de congregatie. Het is een bijzonder boeiend hoofdstuk geworden.' Peter van Overbruggen in: De Roerom 31 (2017) 2, p. 10
'Zusters van JMJ (is) vooral een prachtig uitgegeven gedenkboek geworden dat direct bij de congregatie betrokkenen met plezier zullen lezen en vol trots in de kast zullen zetten. Voor een breder publiek is de oogst na vierhonderd pagina's echter wat magerder. De geschiedenis van de congregatie wordt - ondanks de onevenwichtige verdeling en de op momenten wat wat wijdlopige stijl - op een gedegen wijze verteld met de treffende afbeeldingen als meerwaarde. Daarmee houdt het boek het midden tussen vernieuwende studies naar orden en congregaties zoals die de laatste jaren verschijnen en de meer traditionele werken uit het genre.' Maarten van den Bos in: BMGN 131 (2016) 3, review 54
'Het omvangrijke boek over de zustercongregatie van Jezus, Maria en Jozef (JMJ), gepubliceerd door Uitgeverij Verloren, ziet er goed verzorgd uit en bevat veel aansprekend beeldmateriaal. [...] Al met al geeft het boek een goede kijk in het ontstaan en de ontwikkeling van de congregatie van Jezus, Maria en Jozef. Het is een pluspunt dat er ruim aandacht wordt besteed aan de context waarbinnen de congregatie kon gedijen. De minpuntjes zitten in de hier en daar wat storende herhalingen, de onevenredige aandacht voor de eerste vijfendertig jaar en de toch wat arbitraire keuze om de geschiedenis te laten eindigen in het jaar 1962.' Marie-Antoinette Willemsen op: Trajecta Portal 07-01-2016
'De auteurs hebben zich tot doel gesteld "om de inhoud van het boek toegankelijk te maken voor een groot publiek. Daartoe zijn ingewikkelde teksten verdeeld in korte paragrafen die duidelijk gestructureerd zijn". De auteurs zijn in hun opzet geslaagd, hetgeen een compliment waard is: fraaie lay-out, prachtig afgedrukte foto's, inzichtelijke landkaarten en tabellen. De onderschriften bij de veelsoortige illustraties zijn prima (in een opvallend lettertype). Het boek nodigt daardoor uit om ook als kijkboek dienst te doen, hetgeen wellicht een van de doelstellingen was. Zeer lezenswaard zijn de beschrijvingen rond maatschappelijk en kerkelijk gebeid die we door het boek heen aantreffen. Ze plaatsen de inzet van de Zusters JMJ in de juiste context.' Wim Swüste Fic in: KNR-Bulletin (winter 2015)
'Heel interessant is het te lezen voor welke problemen de zusters in Nederland, Indonesië en India gestaan hebben. In Indonesië hebben zij tijdens de Japanse bezetting in interneringskampen gezeten. Er staan ook tekeningen bij dit verhaal waardoor je een beeld krijgt van hoe de omstandigheden daar waren. In India kregen de zusters te maken met het kastenstelsel en het feit dat vrouwen geen rechtspositie hadden in de maatschappij. In de geschiedschrijving lees je dat de enorme inzet en het organisatietalent van begaafde en krachtige zusters steeds opnieuw de doorgang naar de nabije tijd en daardoor de verdere toekomst mogelijk maakten.' Rieke Mes in: De Roerom 30 (2015) 1, p. 8
'Vrouwelijke religieuzen drukten hun stempel op het onderwijs in Nederland. Talloze meisjes op het platteland leerden naast het godsdienstonderricht ineens ook lezen, schrijven, rekenen en naaien. Allemaal om later een goede, deugdzame huismoeder te worden. Maar de zusters stonden ook aan de basis van de verzorgingsstaat, zegt onderzoekster Anneke Driessen.' Maarten Stolk interviewt Anneke Driessen in 'De zusters gingen voorop' in: Reformatorisch Dagblad/boeken 24-09-2015, p. 11
'"Vrouwelijke religieuzen in Nederland zijn de voorbereidsters geweest van de verzorgingsstaat. Zij gingen onderwijs geven en zorg verlenen in de kleinste dorpen. Dat werd niet gesubsidieerd door de overheid, de rijken betaalden voor de armen. Pas na de oorlog kwam de overheid profiteren van het netwerk dat door de congregaties was opgezet. Het pionierswerk van de congregaties, daar heeft de overheid later op kunnen voortbouwen."' Anneke Driessen in haar interview met Rien van den Berg in: Nederlands Dagblad 21-08-2015, p. 11
Verder opgenomen in het artikel van bernadette van der Goes, 'Peter Dullaert: Religieuze kunst raakt ondergewaardeerd', in: COLLECT (december 2015), p. 21-24
Tevens gesignaleerd in: Jaarboek Flehite 2015 en De Roerom 32 (2017) 2.