De Amsterdamse Stille Omgang is zowel een herdenking van als een eerbetoon aan het Sacrament van Mirakel uit 1345, dat Amsterdam tot de belangrijkste bedevaartplaats van de Noordelijke Nederlanden maakte. Na een lange periode van min of meer ondergronds bestaan kwam het eind negentiende eeuw tot een publieke herleving. De Stille Omgang was voor Nederlandse katholieken een belangrijke bindende kracht. Daarnaast werd de Amsterdamse omgang voorbeeld en inspiratiebron voor vele andere stille omgangen, oorlogsherdenkingen en (recent) rouw- en protesttochten. In dit boek wordt de betekenis van de Stille Omgang nader onderzocht. Caspers richt zich op de christelijk-spirituele dimensies en besteedt daarbij speciale aandacht aan de Moderne Devotie en De navolging van Christus. Margry beschrijft het ontstaan van het omgangsritueel en laat zien hoe dit verschijnsel zich heeft kunnen ontwikkelen en vertakken als kenmerkende uiting van Nederlandse identiteit en als vorm van civil religion, publieke godsdienst.
'Het Mirakelfeest is begonnen. Duizenden rooms-katholieken bezoeken deze week Amsterdam. (...) En vandaag, de eigenlijke feestdag van het mirakel, presenteren dr. C. Caspers en dr. P.J. Margry hun boek "Stille Omgang als manifestatie van Nederlandse identiteit".' J.M. Stolk in: Reformatorisch Dagblad 15-3-2006, p. 2
'Toen Joseph Lousbergh een oude beschrijving van de Amsterdamse mirakelprocessie vond, besloot hij in 1881 die route te gaan lopen: de Stille Omgang. Die hernieuwde traditie is nu dus 125 jaar oud. Aanleiding voor dit boekje waarin Charles Caspers in een mooi essay de wortels van de Omgang in de kerkgeschiedenis beschrijft. Het treffendst is zijn bewering dat de "eeuwigdurende aanbidding" een Amsterdamse "wereldprimeur" is, opgezet door de pastoors van de Oude en de Nieuwe Kerk als protest tegen de blasfemieën van de calvinisten. Peter Jan Margry duidt de Omgang eerder sociologisch. Het zou een typisch Nederlands fenomeen zijn, dat navolging kreeg in vele niet-religieuze "stille tochten". (...) een mooi boekje.' In: Katholiek Nieuwsblad 17-3-2006, p. 16
'Identiteit en spiritualiteit van de Amsterdamse Stille Omgang is een prettig leesbaar en informatief boekje. Voor de leek op het gebied van volkscultuur en religieuze uitingen biedt het verrassende invalshoeken. Kortom: een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in collectieve identiteit in het algemeen en in de geschiedenis van de Amsterdamse mirakeltocht in het bijzonder.' Drs. Jaap de Haan in: Recensiebank historischhuis.nl , augustus 2006
'De bijdrage van Charles Caspers is een interessante oefening om het hedendaagse (religieus) erfgoedritueel opnieuw open te breken en er de lagen en voorgeschiedenis van te laten zien. Het klankbord dat de Nederlandse verwerking en toe-eigening van de Navolging van Christus van Thomas a Kempis biedt, is inderdaad een eye-opener. In een tweede grote bijdrage gaat Peter Jan Margry vanuit etnologisch perspectief dieper in op de betekenis van het verschijnsel "stille omgang" in Nederland. (...) Margry betoogt dat er zeker een invloed is op het fenomeen van collectieve publieke manifestaties dat "stille tocht" of "stille omgang" wordt genoemd (...). De Amsterdamse Stille Omgang was een soort prototype in de nationale herdenkings- en vieringscultuur. Het is volgens Margry een "kenmerkende uiting van Nederlandse identiteit". (...) In zijn proefschrift heeft Peter Jan Margry op meesterlijke wijze onder meer de processiekwestie geanalyseerd. Hij onderzocht hoe met het ook in de 19e en een groot deel van de 20e eeuw van kracht zijnde verbod op katholieke processies werd omgegaan. In dit nieuwe boekje focust hij op de context waarin de Stille Omgang kon ontstaan.' Marc Jacobs, 'Over omgang met stilte, geweld en beelden van het leven van alledag', in: Mores 7 (2006) 2, p. 13-19
Verder gesignaleerd in: Ons Amsterdam 58 (2006) 4, p. 142-143; NBD Biblion, 12-5-2006; Volzin, 21 april 2006; rkkerk.nl 4 (2006) 8, p. 278; Collatie 18 (okt. 2006), p. 4; RKK Radio, 19-03-2006.