Voorbeeld op schrift

De overlevering en toe-eigening van de vita van Christina Mirabilis in de late middeleeuwen
€39,00
Kopen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
ISBN 9789087041670
Auteur(s) Suzan Folkerts
NUR codes 684 , 704
Jaar van uitgave 2010
Druk 1
Reeks Middeleeuwse Studies en Bronnen
Nummer in reeks 124
Bindwijze ing
Aantal bladzijdes 312

Voorbeeld op schrift gaat over laatmiddeleeuwse manuscripten met de levensbeschrijving van de dertiende-eeuwse profetes Christina Mirabilis ('de wonderbaarlijke'). Hoewel zij nooit officieel heilig is verklaard, werd Christina door tijdgenoten als heilige en als inspirerend voorbeeld beschouwd. Zij leefde in de Zuidelijke Nederlanden, maar haar heiligenleven is in een veel ruimer gebied overgeleverd. In haar boek onderzoekt Suzan Folkerts waarom, door wie en in welke kringen het heiligenleven van Christina in de eeuwen na het ontstaan werd overgeschreven en gebruikt. Om antwoorden te vinden, zijn niet alleen de afschriften van de tekst, maar ook de handschriften in hun geheel onderzocht. Een van de conclusies luidt, dat het heiligenleven van Christina niet zozeer tot voorbeeld diende voor vrouwen alswel voor mannen. Voorbeeld op schrift combineert de terreinen van de cultuur- en godsdienstgeschiedenis, handschriftenkunde en geestelijke letterkunde van de late middeleeuwen.    

'De auteur beheerst haar stof uitstekend, al valt er op onderdelen soms wat aan te merken. [...] Maar de aangename, onderhoudende en vlotte schrijfstijl vergoedt veel. Al met al geeft dit boek een zeer geslaagd voorbeeld van een zo volledig mogelijke receptiegeschiedenis. De titel Voorbeeld op schrift is dan ook in al zijn dubbelzinnigheid terecht.' Rudolf Th.M. o.carm. van Dijk op: Trajecta Portal 15-07-2013

'Dit proefschrift levert veel nieuwe kennis op, niet in het minst door de wijze waarop de auteur zich heeft verdiept in de achtergronden van de vele teksten waar het leven van Christina Mirabilis mee is overgeleverd. Mooi is ook hoe ze dit heeft gecombineerd met codicologisch onderzoek. Hierdoor wordt duidelijk hoe en wanneer handschriften de samenstelling kregen die ze nu hebben, en vooral hoe de plaatsing van het leven van Christina in combinatie met andere teksten de betekenis ervan bepaalt. Zo leidt Folkerts' studie tot verdiept inzicht van de religieuze praxis en de idealen in de milieus waar haar vita werd gebruikt.' Mathilde van Dijk in: Madoc 27 (2013) 2, p. 122-124

'Uitgeverij Verloren pakt geregeld uit met een heuse academische studie omtrent middeleeuwse spiritualiteit of kerkgeschiedenis. Dit is deel 124 (!) uit de reeks "Middeleeuwse studies en bronnen". Dit deel behandelt de manuscripten in verband met de heilige Christina van Sint-Truiden, de Wonderbare. Alhoewel ze nooit officieel tot de eer der altaren werd verheven, is ze toch altijd als een heilige beschouwd door de bevolking uit de regio. Dat kan ook niet anders gezien haar wonderbaarlijke leven! De onderzoekster gaat na waarom haar heiligenleven zo’n grote verspreiding kende (wellicht omdat het ook voor mannen bestemd was). Het gaat om een erudiet werk dat begint met een saaie uiteenzetting over de bronnen, maar al snel cultuurhistorisch uitbreidt over de religieuze beleving in de middeleeuwen en de vroege moderniteit. Grote stukken behandelen de Moderne Devotie.' Op: www.christusrex.be 17-11-2010

'Dit boeiende proefschrift is onlangs als handelseditie verschenen. In deze dissertatie staat niet zozeer het leven van Christina Mirabilis centraal, maar juist het Nachleben van de tekst en het publiek dat zich deze vita toe-eigende in de late middeleeuwen. [...] Gekeken werd naar de ontstaansgeschiedenis, vormgeving en gebruikssporen [van de laatmiddeleeuwse handschriften]. Vaak is deze vita terug te vinden in handschriften waarin meerdere heiligenlevens staan. Folkerts heeft dan ook gekeken naar de context die de heiligenlevens elkaar bieden. [...] Juist door dit brede kader wordt deze studie boeiend. Maar na lezing had ik graag gezien dat de auteur iets explicieter was ingegaan op de beantwoording van haar vraagstelling. Dat neemt niet weg dat Folkerts komt met een aantal opvallende conclusies. [...]  Het boek bevat tevens een teksteditie van een middeleeuws heiligenleven van Christina. [...] het is zeker een interessant boek, dat toch het beeld verandert van het gebruik van vitae.' Aron de Vries op: www.historischhuis.nl/recensiebank

'Dit onderzoek naar de receptiegeschiedenis van de vita van Christine Mirabilis (1150-1224) zal diegene die van een stevige dissertatie houdt, beslist aanstaan. [...] Met dit zorgvuldige werk biedt Folkerts een belangrijke bijdrage aan de wetenschappelijke studie van de spiritualiteit.' Esther van deVate in: Herademing 19 (2011) 72, p. 32

‘It would have been far better not to include the “other lay saints” […]. In this way this tiresome book would count less pages and the Author’s competence would appear more clearly.’ G. Hendrix in: Scriptorium (2011) 1, p. 42

‘Als er een woordje van kritiek gegeven moet worden op dit proefschrift, is het dat de rode draad van het boek niet altijd gemakkelijk te volgen is omdat dikwijls zijpaden betreden worden. […] Positief is dan weer dat de auteur de virtuele muur sloopt die in de hagiologie nog steeds de volkstalige levensbeschrijvingen scheidt van de Latijnse vitae. […] Grondig en analytisch. Dat zijn de twee kernwoorden waarmee de methodiek van Folkerts kan worden samengevat. […] Maar precies dit oog voor detail wijst op de uitgebreide mogelijkheden die doorgedreven handschriftonderzoek kan opleveren.’ Valerie Vermassen in: BMGN 126 (2011) 4, p. 110-111

‘De studie bevat, kortom, schitterende literaire passages over heiligen, die vooral interessant zijn voor filologen die de eigenaardigheden van Christina Mirabilis’ vita weten te waarderen, maar ook als bron voor de historicus geïnteresseerd in cultuurgeschiedenis. Elk onderzoek naar heiligenlevens eist een grondige voorkennis van handschriftoverlevering, vanwege de steeds unieke wordingsgeschiedenis en verspreiding via kloosters. Hierin toont Folkerts zich, naar mijn mening, van haar beste kant. De contextualisering en een daarbij horende problematisering van de vraagstelling is iets minder sterk. Maar heel erg is dat niet, want ik vermoed dat de auteur zichzelf vooral als filologe ziet – al zegt ze dat niet met zoveel woorden.’ Babette Hellemans in: Tijdschrift voor Geschiedenis 124 (2011) 1, p. 405-406

Tevens gesignaleerd in: Protestants Nederland 77 (2011) 1, p. 20.

Aanbevolen bij dit artikel :

Uw winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg

Gratis verzending in Nederland boven €10,00
Alles uit de Nederlandse geschiedenis komt aan bod!
Kortingen op geselecteerde titels

Social Media

Volg ons en blijf op de hoogte van nieuwe producten, presentaties en acties.

Adres

Uitgeverij Verloren B.V.

Torenlaan 25
1211 JA Hilversum
Tel: 035 685 9856
E-mail: info@verloren.nl
KVK: 32039230
BTW: NL805459716B01


Voor vragen over bestellingen:

Tel: 035 685 9856
E-mail: bestel@verloren.nl

Openingstijden

Maandag:
08:45-18:00
Dinsdag:
08:45-18:00
Woensdag:
08:45-18:00
Donderdag:
08:45-18:00
Vrijdag:
08:45-18:00
Zaterdag:
GESLOTEN
Zondag:
GESLOTEN

In deze webshop kunt u veilig winkelen & betalen

Ideal Paypal Bancontact HTTPS Beveiligd
Copyright 2024 Uitgeverij Verloren | Algemene voorwaarden | Retourneren | Privacybeleid