[=Indische Letteren 33 (2018) 1]
Bestellen >In 2017 was het honderddertig jaar geleden dat Eduard Douwes Dekker overleed. Maar wat betekent Multatuli voor de huidige tijd? Het laatste deel van zijn Volledige werken is meer dan twintig jaar geleden verschenen en de bekroonde biografie van Dik van der Meulen stamt alweer uit 2002. Toch is het onderzoek naar zijn leven en werk nog altijd in ontwikkeling. Binnen de muren van de neerlandistiek is er aandacht voor hoog en laag, voor centrum en periferie, voor context en literaire theorie. Het is belangrijk dat er telkens vanuit andere invalshoeken en perspectieven naar klassieke auteurs gekeken wordt. Deze bundel is daar een voorbeeld van. Elf wetenschappers, uit Nederland, maar ook uit Duitsland, Engeland en Vlaanderen, laten hun licht schijnen op een nieuw of nog onvoldoende onderzocht perspectief op deze auteur. Zo kunnen oude en nieuwe lezers kennismaken met een kersverse Multatuli.
Inhoud: JACQUELINE BEL/RICK HONINGS, Inleiding JAAP DE JONG, Meer verbazend en treffend dan overtuigend. De retorica van Max Havelaars toespraak tot de Hoofden van Lebak SASKIA PIETERSE, Het gevaar van de koloniale parvenu. Max Havelaar en het Nederlands standsbesef OLF PRAAMSTRA, Multatuli’s eerste vrouw. De ontmoeting met Si Oepi Keteh RALF GRÜTTEMEIER, Nederlandse reserves tegenover moderne Nederlandstalige literatuur. Het beeld van Multatuli in literatuurgeschiedenissen EVELIEN NEVEN, ‘Heb ik het niet gezegd, dat de lyst kurieus was?’ Over de lijstvorm in Max Havelaar MARC VAN ZOGGEL, Een trigger warning voor Max Havelaar? Rob Nieuwenhuys, W.F. Hermans en de Multatuli-studie in postwetenschappelijke tijden BART VERVAECK, Ietwat spokerij. Een bezoek aan de onderwereld in Multatuli’s Millioenenstudiën JANE FENOULHET, De donkere kracht van Multatuli’s Minnebrieven. Een nomadische lezing SVEN VITSE, ‘Tot alle vooruitgang is beweging noodig’. Een symptomale lezing van Max Havelaar KRIS HUMBEECK, Een nóg bonter aanzien … Louis Paul Boon neemt afscheid van Multatuli LAURENS HAM, ‘Elke tijd vraagt zijn eigen Max Havelaar’. Multatuli’s debuutroman in de eenentiwintigste-eeuwse populaire jongerencultuur Over de auteurs