Werken aan een open Amsterdam
Jaar van uitgifte 2000
Nur1 680
Nur2 693
Reeks naam Holland
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 112
Redactie Deirdre Carasso e.a.
Reeks nummer 32 (2000) 3/4
Plaats van uitgave Dordrecht
Druk 1

Inhoud: KOOS BOSMA/KAREL DAVIDS, Inleiding: Werken aan een open Amsterdam. Infrastructurele verbindingen tussen Amsterdam en de buitenwereld vanaf de 18e eeuw tot heden   WANTJE FRITSCHY, Amsterdam en de verbinding van de IJ-oevers. Vier eeuwen ruimtelijke ontwikkeling   WYBREN VERSTEGEN, Het Mare Liberum van het Amsterdams riool   KAREL DAVIDS, Sporen in de stad. De metro en de strijd om de ruimtelijke ordening in Amsterdam   KOOS BOSMA/MARTIJN VOS, Een Amsterdamse snelweg door de lucht. De hoofdstad van Nederland en de nationale luchthaven 1919-1999   Boekbesprekingen   HANS ROOSEBOOM, Tussen wens en waarheid: foto's van Reinhardt Herman Herwig

Werken aan een open Amsterdam

9065501800
12,50
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Holland, Historisch Tijdschrift 32 (2000) 3/4.
 

 

Hoe maken we Amsterdam open? Hoe voorkomen we dat de hoofdstad stikt? De ontsluiting van de stad is een belangrijk thema in de geschiedenis van Amsterdam. Daarom staat dit onderwerp centraal in Werken aan een open Amsterdam, themanummer van het tijdschrift Holland. De aandacht gaat vooral uit naar de ontwikkelingen in de twintigste eeuw, omdat de ruimtelijke structuur van Amsterdam toen een radicale verandering onderging. De stad transformeerde van een gesloten ruimtelijk geheel in een uitgestrekt regionaal netwerk. In Werken aan een open Amsterdam wordt de totstandkoming van de nieuwe infrastructuur beschreven. Wantje Fritschy plaatst de plannen voor de nieuwe Amsterdamse Noord-Zuid metrolijn in historisch perspectief en laat zien hoe groot in de afgelopen eeuwen de continuïteit is geweest in de plannenmakerij voor de verbindingswegen over en onder het IJ. Wybren Verstegen gaat in op het Mare Liberum van het Amsterdamse riool en zijn monding in de Zuiderzee, later het IJsselmeer. Karel Davids overziet de grote conflicten rond de aanleg van het metronet in het Amsterdamse historisch centrum en Amsterdam-Zuidoost vanaf de jaren zestig en toont dat de metroproblematiek het stadsbestuur wezenlijk heeft veranderd. Tenslotte beschrijven Koos Bosma en Martijn Vos de Amsterdamse snelweg door de lucht: de geschiedenis van Schiphol, van het vroegste begin tot de huidige problematiek rond de uitbreidingsplannen van de luchthaven.