Verlangen naar tastbaar verleden
Jaar van uitgifte 2014
Nur1 694
Nur2 840
Status leverbaar
Taal Nederlands
Auteur(s) Maria Grever, Carla van Boxtel
Bindwijze ing
Bladzijdes 151
Druk 1
Editie 2014/2

Een prachtige recensie verscheen op BMGN (klik hier voor de gehele recensie): 'Educational projects about slavery and the Holocaust provide the case studies.They provide numerous examples of heritage education in museums and on heritage sites - sometimes to explain how not to teach children and teenagers about the past, more often to show best practices - resulting in a kaleidoscopic impression of what is already available in the field of heritage education [...] However, the book is more than a handbook for teachers. In order to both advise teachers and museums curators on how to actively engage students in heritage education and transfer historical knowledge, Grever and Van Boxtel deem it necessary to first study the historiography of scholarly ideas on historical awareness. This was a happy choice, ensuring a fine balance between empirical examples and a theoretical overview of past and present academia on memory culture and historical awareness, featuring a who's who of key authors on the subject [...] it must be stressed that this book is a book that offers far more than just recommendations, and not only to teachers. This is heritage sudies reaching maturity.' Hanneke Ronnes in: BMGN - Low Countries Historical Review 130 (2015) 4, review 79. Ook in Museumvisie lovende woorden voor het boek: '[...] een belangrijk boek voor museumeducatie [...]. De auteurs presenteren nieuwe inzichten uit erfgoedstudies aan de hand van concrete ervaringen met museumeducatie.' In: Museumvisie 39 (2015) 2, p. 60; '"Voor erfgoedinstellingen geldt dat zij een verhaal construeren, het is niet dé geschiedenis die zij presenteren. Dat weten de professionals zelf wel, maar de 'eindgebruikers' niet altijd. Daarom pleiten wij in ons boek voor een dynamische opvatting van erfgoed: het besef dat erfgoed door verschillende groepen en door de tijd heen anders wordt waargenomen. Multiperspectiviteit is hier het trefwoord. Implementeer dit in je educatie, dus toets op ongewenste eenzijdigheid en laat leerlingen in dialoog nabeschouwen."' Maria Grever, samen met Carla van Boxtel geïnterviewd door Alex Bakker in: Onderzoek uitgelicht. Nationaal Comité 4 en 5 mei 4 (2015) 2, p. 30-33; 'Doelgroep van dit verslag is vooral de onderzoeker en beleidsmaker op het gebied van geschiedenisonderwijs en de educatieve erfgoedsector. Het niveau is best hoog, het taalgebruik gericht op hbo- en wo-gebruikers'. Mac Steenaart voor: NBD Biblion 20-03-2015; 'Grever en van Boxtel geven docenten veel kennis mee over het binnenhalen van erfgoed in de wereld van leerlingen. Die theorie vergemakkelijkt het opzetten van een lessenserie naar aanleiding van een museumbezoek.' Ardjan Logmans in 'Gepopulariseerd verleden helpt geschiedenisvak niet per se verder', op: Historiek.net 07-03-2015. Verder aangekondigd op de website van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee), www.ninsee.nl 21-11-2014. Het boek mag rekenen op aandacht op Facebook en Twitter: https://twitter.com/KampVughtNMhttps://www.facebook.com/NMKampVught. Verder gesignaleerd in: Vitruvius 8 (2015) 31, p. 30 en in Historica 41 (2018) 1, p. 13-18 verscheen een uitgebreid artikel met Maria Grever.

Verlangen naar tastbaar verleden

Maria Grever | 9789087044626
19,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Erfgoed, onderwijs en historisch besef.
 

 

'App het verleden naar het heden! Kom en beleef hoe het vroeger was!', dat zijn de huidige slogans van erfgoedinstellingen. Ze gebruiken erfgoed om het verleden voor bezoekers tastbaar en inzichtelijk te maken, zoals monumenten, authentieke voorwerpen, reconstructies van gebeurtenissen, verhalen, apps en interactieve websites. Het beleven staat daarbij voorop. Maar is er ook ruimte voor een dynamische benadering van erfgoed en voor kritische reflectie? Wat zijn de effecten van de nadruk op entertainment voor het leren over het verleden? Deze vragen staan centraal in Verlangen naar tastbaar verleden, een boek over erfgoedonderwijs en de ontwikkeling van historisch besef. Naast een theoretische uiteenzetting over multiperspectiviteit, historische afstand en historisch redeneren analyseren de auteurs enkele onderwijsprojecten over het Nederlandse slavernijverleden en de Tweede Wereldoorlog / Holocaust. Ze laten zien dat erfgoedonderwijs een rijke bron kan zijn om historisch besef te bevorderen als scholen en erfgoedinstellingen nauw met elkaar samenwerken.