Onderwijs en onderzoek
Jaar van uitgifte 2003
Nur1 685
Nur2 849
Reeks naam Studies Geschiedenis RUG
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 350
Redactie A.H. Huussen jr.
Reeks nummer 1
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

Inhoud: Voorwoord   ZWEDER VON MARTELS, De Groningse Latijnse school aan de beginperiode van de universiteit. Beschouwingen naar aanleiding van vier Declamationes scholasticae uit de jaren 1619, 1620 en 1621   M.J. VAN LIEBURG, De medische faculteit te Groningen en de ontwikkeling van de medische wetenschap. Een studie van de Groningse academische geschriften uit de jaren 1614-1714   B.S. HEMPENIUS-VAN DIJK, Antonius Matthaeus (I) en zijn juridisch onderwijs in Groningen 1625-1637   H.A. KROP, 'Meer dan van Plato en Aristoteles een vriend van de waarheid'. Martinus Schoock (1640-1666): een Groningse wijsgeer op het kruispunt van tradities   A.H. HUUSSEN JR., Onderwijs in de Groningse rechtenfaculteit gedurende de eerste helft van de 18e eeuw   AZA GOUDRIAAN, Anthonius Driessens theologische kritiek op de leibniziaans-wolffiaanse filosofie   JACOB VAN SLUIS/SYBREN SYBRANDY, Petrus Camper over schoonheid, of: het leerzame van de analogie   FOSKEA VAN DER VEN, 'Groningse Loskoppen'. Academierechtspraak in Groningen   FRANCK SMIT, Buitenlandse studenten te Groningen 1614-1815   J. ENSINK, Het programma funèbre aan de Groninger academie in de 17e en 18e eeuw   GERDA C. HUISMAN, Bibliothecae instructissimae. Geleerd boekenbezit in Groningen in de 17e en 18e eeuw   Summaries   Over auteurs   Index

Onderwijs en onderzoek

9065507353
39,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Studie en wetenschap aan de academie van Groningen in de 17e en 18e eeuw.
 

 

De Groningse universiteit, in 1614 gesticht door het provinciaal bestuur, heeft in de zeventiende en achttiende eeuw een uitstraling gehad die de grenzen van het gewest ver oversteeg. Uit heel Europa kwamen de studenten in Groningen colleges volgen van professoren die zelf ook vaak van verre waren beroepen. In de historiografie is deze periode relatief onderbelicht gebleven. Deze bundel wil daar verandering in brengen. In elf artikelen wordt een aantal belangrijke aspecten van onderwijs en onderzoek aan de Groningse academie beschreven. Sommige bijdragen volgen een thema over een langere periode, andere concentreren zich op het werk van een bepaalde hoogleraar. Geconcludeerd kan worden, dat de wording van nieuwe wetenschappelijke disciplines en specialisaties het onderwijs in de beschreven periode duidelijk heeft bevrucht.