Twee Leeuwen, een Kruis
Jaar van uitgifte 2015
Nur1 694
Nur2 704
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 399
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'Die Studie, die der Universität Groningen 2013 als Dissertation vorlag, widmet sich einem Kapitel des "Kulturelen Grensverkehrs" (16) zwishen den Niederlanden und den niederländischsprachigen Gebieten in Belgien im 19. Jahrhundert unter einem konfessionsgeschichtlichen Aspekt. Es geht um die Frage, wie die Akteure des katholischen Kulturlebens beider Staaten die jeweils andere Seite wahrnahmen.' Thomas Nicklas in: SZRKG (2019), p. 467-469; 'Dagnino's rijke studie biedt veel informatie, over de omgang met de geschiedenis en het culturele erfgoed in beide landen en dat vaak in brede internationale verbanden.' Jan Dirk Snel in: Tijdschrift voor Nederlandse Kerkgeschiedenis 21 (2018) 2, p. 90-91; '[...] substantiële bijdrage aan de studie van de Vlaams-Nederlandse betrekkingen en de katholieke cultuur in de negentiende eeuw.' Ton van Kalmthout in: Spiegel der letteren 59 (2018) 2-3, p. 419-421; 'Dagnino's analyse van diverse cultuuruitingen (waaronder taal- en letterkunde, geschiedschrijving en architectuur) en zijn transnationale blik verdiepen onze kennis over de bijzondere positie van katholieke cultuur in de negentiende-eeuwse identiteitsgeschiedenis van de Lage Landen. Zijn microperspectief stelt hem in staat om heel precies verschuivingen in het denken over de ander in kaart te brengen. Het boek had nog meer aan kracht gewonnen als hij op bepaalde plaatsen in het boek uitweidingen die de context betreffen had beperkt [...] Dit laat echter onverlet dat Twee Leeuwen, een Kruis een aanrader is voor iedereen met een interesse in de geschiedenis van nationalisme en religie in de Lage Landen.' Tymen Peverelli in: Tijdschrift voor Geschiedenis 129 (2016) 4, p. 667-669; 'Wat is nu de sterkte en wat de zwakte van dit boek? [...] het ontbreekt het boek aan een rode draad, en de hoofdstukken lezen meer als afzonderlijke artikelen dan als een strikt opgebouwd betoog. [...] Dit belet echter hoegenaamd niet dat Dagnino's boek boeiend is en de aandacht vestigt op aspecten die al lang onderbelicht zijn gebleven. Zeker wie ook vandaag het belang inziet van de synthese tussen het katholieke en en het Groot-Nederlandse denken, kan niet onder dit boek uit - omdat het uitdagend is en kan behoeden voor een geschiedenisvisie die niet langer teruggaat dan een eeuw. Soms weerbarstige, maar zonder meer aanbevolen lectuur dus.' Teunis van der Laan in: Kort Manifest 34 (2016), nr. 229, p. 10-11;  'Roberto Dagnino heeft een historisch-letterkundige studie afgeleverd waarvoor slechts een diepe buiging past. De wirwar aan tijdschriftjes, personen, debatten en alle daarbij horende onderlinge nuances, is door hem op indrukwekkende wijze verwerkt en geanalyseerd. [...] Wel moet aangetekend worden dat het conceptuele kader, zo mooi opgetekend in de inleiding, in de rest van het boek zeer impliciet blijft.' Remco van Mulligen in: Ons erfdeel 59 (2016) 1, p. 179-181; 'Roberto Dagnino gaat in zijn boek na tot op welke hoogte Nederland binnen de "mentale ruimte" van Vlaamse katholieken lag en, vice versa, in hoeverre Vlanderen deel uitmaakte van de culturele horizon van de Nederlandse katholieken. Het werk past dus binnen een traditie van onderzoek naar de verhouding tussen religie en nationalisme, raakt aan Duitse studies over de negentiende eeuw als een tweede confessioneel tijdperk, maar Dagnino legt duidelijk zijn eigen klemtonen, vooral dan in zijn aandacht voor culturele actoren. Het boek wordt immers voornamelijk opgebouwd rond een aantal hoofdfiguren [...] en hun publicaties in tijdschriften van katholieke signatuur. [...] een mooi geschreven, goed gedocumenteerd boek vol verhalen over bewondering, ontnuchtering en beïnvloeding tussen twee buren - of leeuwen - onder één kruis.' Tine Van Osselaer in: BMGN - Low Countries Historical Review 130 (2015) 4, review 80; 'In de eerste plaats maakt Twee leeuwen, één kruis nog eens duidelijk hoe belangrijk de rol van katholieken was bij de hernieuwde collectieve identiteitsbepaling van Nederland en Vlaanderen na 1830. In het mooie hoofdstuk over de journalist Joachim Le Sage ten Broek wordt aangetoond hoe het katholieke België voor deze opinieleider een model kon worden voor zijn ideaal van vrijheid van godsdienst en onderwijs. [...] Hoewel Dagnino vooral de bronnen wil laten spreken, onthoudt hij zich terecht niet van interpretatief commentaar. De interessantste delen van het boek zijn dan ook die waarin hij de vaak torenhoge ambities van de bestudeerde katholieken toetst op hun consistentie en effectiviteit. Zo legt hij "enkele zwakke punten" (p. 83) in de opvattingen van Le Sage ten Broek bloot [...] Twee leeuwen, één kruis is een uitstekend gedocumenteerde studie die van groot belang is voor de cultuurgeschiedenis in de breedste zin van het woord. Het is goed dat een uitgeverij als Verloren omvangrijke en complexe historische studies als deze voor een breed publiek toegankelijk maakt.' Mathijs Sanders in: Internationale Neerlandistiek 53 (2015) 3. Verder gesignaleerd in: Volzin (augustus 2015), p. 55; G-Geschiedenis 7 (2016) 1, p. 63; Geschiedenis Magazine 51 (2016), p. 59.

Twee Leeuwen, een Kruis

Roberto Dagnino | 9789087044343
39,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

De rol van katholieke culturele kringen in de Vlaams-Nederlandse verstandhouding (1830-ca. 1900).
 

 

Delen Nederland en Vlaanderen dezelfde cultuur? Kan het katholicisme de motor worden achter de toenadering tussen Noord en Zuid? Dit zijn slechts twee van de prangende vragen waarmee Nederlandse en Vlaamse katholieken in de negentiende eeuw werden geconfronteerd. In de decennia na de Belgische onafhankelijkheid in 1830 gingen de Nederlandse en de Vlaamse cultuur zich van elkaar onderscheiden en maakten een proces van (her)afbakening en onderlinge (her)definitie door. Aan de hand van representatieve Nederlandse en Vlaams-Belgische voorbeelden neemt Roberto Dagnino de positie en de rol van katholieke intellectuelen onder de loep. Centraal staan de verschuivingen in de interne beeldvorming in de Nederlanden op het gebied van taal en letterkunde, geschiedschrijving, kunst en architectuur. Daarnaast wordt nieuw licht geworpen op de processen van culturele en maatschappelijke emancipatie van het katholieke volksdeel in Nederland en Vlaanderen in de negentiende eeuw.

Roberto Dagnino (1980) is neerlandicus, historicus en vertaler. Hij studeerde in Trieste, Antwerpen en Groningen, promoveerde in 2013 aan de Rijksuniversiteit Groningen en doceerde vervolgens in Padua. Bij het verschijnen van Twee Leeuwen, Een Kruis is hij als attaché Nederlandse Taal en Cultuur verbonden aan de Universiteit van Parijs 4-Sorbonne. Voor meer informatie over zijn academische activiteiten: www.robertodagnino.eu