'Elke positieve actie begint met critiek'
Jaar van uitgifte 2006
Nur1 686
Nur2 694
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 381
Extra geïllustreerd
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'Het resultaat van dit promotieonderzoek is een goed geschreven studie, waarin een grote hoeveelheid materiaal, onder andere uit Freudenthals persoonlijk archief, op overzichtelijke wijze is verwerkt. Behalve van Freudenthal zelf ontstaat daarmee ook een goed beeld van de geschiedenis van het Nederlandse wiskundeonderwijs tussen 1945-1970. Aan iedereen die interesse heeft in de relatief recente onderwijsgeschiedenis, waarvan de gevolgen in de praktijk dagelijks te merken zijn, kan ik dit boek dan ook van harte aanbevelen.' Harm Jan Smid in: Gewina 29 (2006) 3; 'Ik heb grote bewondering voor mevrouw La Bastide dat zij in staat was uit het vele materiaal ieder hoofdstuk tot een lopend geheel te maken.' Lourens van den Brom in: Euclides 82 (2007) 7; 'Dit boek, dat fraai geschreven en ook mooi uitgegeven is (en ook heel wat foto's, krantenknipsles, dagboekuittreksels, e.d. bevat), is een absolute aanrader voor wie meer wil weten over de "mythische" excentrieke man met vlinderdas, pijp en snoretje dan de alom bekende clichés en verhalen die over hem en zijn didactiek van de wiskunde de ronde doen. De auteur laat de lezer op boeiende wijze kennismaken met allerlei minder bekende aspecten van Freudenthal's persoonlijk, professioneel en wetenschappelijk levensverhaal, laat hem meelezen in allerhande niet-gepubliceerde manuscripten en min of meer vertrouwelijke brieven, laat hem getuige zijn van Freudenthal's overpeinzingen, twijfels en zorgen.' Lieven Verschaffel in: Bi-logical 3 (2010) 1, p. 7.

'Elke positieve actie begint met critiek'

Sacha la Bastide-van Gemert | 9065509127
39,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Hans Freudenthal en de didactiek van de wiskunde.
 

 

Hans Freudenthal: hoogleraar wiskunde, wetenschapper en literator. Maar Freudenthal is bovenal de man van het wiskundeonderwijs, onlosmakelijk verbonden met de omwentelingen die er in dat wiskundeonderwijs en de wiskundedidactiek na 1945 plaatsvonden. In een discussie over wiskundeonderwijs kan niemand om hem heen: 'wiskundeonderwijs volgens Freudenthal' dient ofwel als inspiratie ofwel om andere invalshoeken tegen af te zetten. Zijn naam wordt geassocieerd met het in de jaren zeventig in Nederland ontwikkelde 'realistische wiskundeonderwijs', dat internationale bekendheid geniet. Het was midden vorige eeuw echter alles behalve vanzelfsprekend voor een hoogleraar om zich op wiskundedidactiek toe te leggen. In dit boek wordt aan de hand van Freudenthals publicaties en van documenten uit zijn persoonlijk archief de ontwikkeling van zijn didactisch gedachtegoed gereconstrueerd en een analyse gegeven van de rol die hij in de ontwikkeling van de wiskundedidactiek speelde.