‘Een zo gedetailleerde rechtshistorische studie moge op het eerste gezicht misschien niet uitnodigen tot lezen, de auteur heeft er met een soepele stijl van formuleren toch een zeer leesbaar geheel van gemaakt. Het is ook een indringend boek: niet eerder werd zo duidelijk hoe structureel, weloverwogen en intensief de bemoeienis van de koning en de overheid met de kerkgenootschappen en met nieuwe “sekten” was. Deze studie vult niet alleen een leemte in de religieuze geschiedenis van deze periode. Ze is ook bijzonder aanbevolen voor regionale en lokale historici die zich met de eerste helft van de negentiende eeuw bezighouden.’ Lodewijk Winkeler in: Trajecta 19-20 (2011) 1/2, p. 229-231
'Bos heeft een indrukwekkend gedetailleerde studie geschreven. Zijn tekst balanceert mooi tussen de verscheidene politieke, juridische en religieuze disputen en weet op overtuigende wijze de destijds gevoerde discussies te reconstrueren. De werkzaamheden van de grondwetscommissies van 1814,1815 en 1848 worden nauwgezet en chronologisch verwoord, zodat bepaalde delen van de tekst zich ook als een geschiedenis van de eerste Nederlandse grondwetten laten lezen.' Michel Ketelaars op: www.historischhuis.nl/recensies
'Een bruikbaar boek dus, voor iedereen die na wil gaan hoe het precies zat met de Nederlandse godsdienstvrijheid in het revolutietijdperk. De gemiddelde liefhebber van de vaderlandse bestuursgeschiedenis zal de wat stroeve tekst overigens niet in één adem kunnen lezen. Bovendien is "Soevereiniteit en religie" geen geweldige intellectuele uitdaging. Daarvoor is het boek te zeer een aaneenrijging van feiten en bevat het te weinig reflectie.' Joris van Eijnatten in: Openbaar Bestuur 20 (2010) 6/7, p. 7-9
'Van harte aanbevolen.' In: Protestants Nederland 76 (2010) 3, p. 19
'Souvereiniteit en religie is een schoolse, maar toch ook sympathieke inventarisatie van het beleid, de discussie en wetgeving rond godsdienstvrijheid in Nederland tussen 1813 en 1855. Qua historische analyse is de studie een beetje mager. Nationale politieke en culturele achtergronden - de context en motieven van reglementeringen en beleid - worden door Bos te weinig geduid. Souvereiniteit en religie is dan ook in de eerste plaats een rechtshistorische studie, en moet ook als zodanig beoordeeld worden. Bos is zeer uitgebreid als het gaat om de wetgeving en reglementering van godsdienstvrijheid, en dit maakt zijn studie een bruikbaar hulpmiddel bij onderzoek naar godsdienstvrijheid, en naar de omgang met religieuze verschillen in het negentiende-eeuwse Nederland.' Jeroen van Zanten in: Tijdschrift voor Geschiedenis 123 (2010) p. 462-463
'Bos heeft in zijn studie deze wondere wereld, die we ons tegenwoordig nauwelijks meer kunnen voorstellen, niet alleen nauwkeurig, maar ook betrokken beschreven. Dat is het eerste wat bij lezing van zijn werk opvalt: het evenwicht tussen betrokkenheid en intellectuele distantie.[...] Het tweede dat opvalt, is de brede opzet van de studie.' J. Vree in: NTKR 4 (2010) 22, p. 22-29
'Terwijl het zelfbeeld van de Nederlandse autoriteiten zeer positief was en Nederland de zetel van de godsdienstvrijheid in Europa werd genoemd, komt promovendus Emo Bos met een ontnuchterende conclusie.' Piet H. de Jong in: Nederlands Dagblad 15-04-2009
Zie ook het interview in: Reformatorisch Dagblad 15-04-2009, de column van prof. dr. Th. A. van Deursen in Reformatorisch Dagblad 02-11-09 en de uitgebreide bespreking in: Friesch Dagblad 01-08-2009
Verder gesignaleerd in: Trouw 08-04-2009, VolZin 8 (2009) 11, Reformatorisch Dagblad 18-11-09; Mededelingen Stichting Jacob Campo Weyerman 32 (2009) 2, p. 177.