'De inleiding van I. Krausman Ben-Amos fungeert als een appetijtelijke smaakmaker voor de rest van de bundel. [...[ Algemeen beschouwd geeft deze bundel een goede indruk van de moraal in verband met de jeugd tijdens de late Middeleeuwen en vroegmoderne tijd, hoewel de situatie in de Zuidelijke Nederlanden onderbelicht wordt ten voordele van de reformatorische opvattingen in de Noordelijke Nederlanden.' Valerie Vermassen in: Trajecta 14 (2005) p. 243
'[...] een prettig boek om te lezen. Een aanrader voor al die professionals die met jeugd bezig zijn. Een boek dat de kijk op de jeugd nuanceert en in een historisch perspectief plaatst.' Ad de Jongh in: Zorg Onderwijs Zadkine 26-10-2004, p. 16-17
'Het geheel wordt ingeleid door Ilana Krausman Ben-Amos, die de "trends en thema's in de historiografie van de jeugd" op een overzichtelijke wijze in kaart heeft gebracht en daarmee de vele nieuwe informatie in deze bundel in breder perspectief plaatst.' R.M. Dekker in: De zeventiende eeuw 21 (2005) 1, p. 170-171
'De lezing van het boek roept gemengde gevoelens op. De inleiding van I Krausman Ben-Amos biedt een nuttig overzicht van de stand van zaken. De detailstudies voldoen aan wetenschappelijke criteria, maar missen iedere vorm van samenhang en laten de lezer met een gevoel van teleurstelling en gemiste kansen zitten.' Guido de Bruin in: Bijdragen en Mededelingen betreffende de Geschiedenis der Nederlanden 121 (2006) 3, p. 482-483
Verder gesignaleerd in: Genealogie 12 (2006) 1, p. 30; www.historischhuis.nl/recensiebank; GezinsGids 30-09-2004, p. 67; Reformatorisch Dagblad 16-06-2003; Cd-rom Leesidee 2000-2005.