Lange tijd was de aandacht voor de band tussen recht en beeld of tussen recht en kunst vooral een gelegenheidszaak. Naar aanleiding van een herdenking of verjaardag werd vaak een tentoonstelling met bijbehorende catalogus gemaakt en daarbij werkten juristen, rechtshistorici en kunsthistorici samen. Deze rijk geïllustreerde uitgave over de meest uiteenlopende aspecten van ons rechtshistorisch verleden laat zien dat er veel is veranderd. In Rechtsgeschiedenis verbeeld staan de rechtsiconografie en de rechtsiconologie centraal. Vijftien bijdragen geven de resultaten weer van speurtochten vanuit verschillende disciplines naar de relaties tussen recht en kunst. Die ontdekkingstocht leidt tot pareltjes van rechtscultuur.
Inhoud: REDACTIE, Inleiding MATTHIAS DESMET, ‘De allegorie van het schepengerecht van Gedele in Gent’. Een legitimerende rechtssymboliek ontward SEBASTIAAN ROES, Testeren door testateurs te bedde. Drie voorbeelden uit de cultuurhistorische collectie der Notariële Stichting te Amsterdam CLEMENS HOGESTIJN, De decoratie van het stadhuis van Deventer FREDERIK DHONDT, Kardinaal Dubois door Hyacinthe Rigaud (1723). Een insider’s view op een bibliotheek van de macht in de grand siècle WIJNAND VAN DER SANDEN, Galgen in het Drentse landschap MARTIJN VERMEERSCH, Terechtstellingstafereel voor het Landhuis van het Brugse Vrije ALAIN WIJFFELS, Historia iuris in nummis. Een gedenk- en propagandapenning naar aanleiding van de Vrede van Fontainebleau (1785) GEORGES MARTYN, Hubert Parez, kustvriend of ijdeltuit? Bedenkingen bij twee juristenportretten van het Gentse Museum voor Schone Kunsten PAUL BROOD, Het doodshemd van de laatste Groningse terdoodveroordeelde STEFAN HUYGEBAERT/SEBASTIAAN VANDENBOGAERDE, Ètes-vous Justice, Minerve ou Themis? Een tijdschriftlogo als numen mixtum en symptoom van de versmelting van kunst en recht in het Belgische fin de siècle AMÉLIE VERFAILLE, Het schilderij De goede rechters (1891) van James Ensor MAURICE VAN STIPHOUT, ‘Et ecce plus quam Jone hic!’ De Nederlandse canonist Hubertus van Groessen (1892-1986) BRUNO DEBAENST, Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het gebruik van beeldmateriaal in strafrechtelijke procedures inzake arbeidsongevallen op het einde van de negentiende eeuw in België JAN SMITS, Juridische filatelie. De verbeelding van recht en jurist op postzegels J.E. SPRUIT, Een ontmoeting tussen Themis en Apollo bij de invoering van het NBW Recensies Over de auteurs
'"Juridische filatelie. De verbeelding van recht en jurist op postzegels" [...] is zonder twijfel een artikel geschreven door een auteur die thuis is in het recht én in de filatelie. het is een goed leesbaar, helder verhaal [...] De juristen komen aan bod, (grond)wetten en verdragen, fundamentele rechten, gerechtsgebouwen en "overige zegels"'. René Hillesum in: Filatelie juli/augustus 2015, p. 505
'De verscheidenheid van onderwerpen in Rechtsgeschiedenis verbeeld bewijst opnieuw de rijkdom van het recht en zijn beoefenaars. [...] Laten we hopen dat deze boeiende en verzorgde uitgave een aansporing kan vormen voor nog meer aandacht en interactie tussen rechtsgeschiedenis en cultuurwetenschappen.' Pim Vanwalleghem in: het Poelaertplein 21 (2015) 4, p. 5
'Interessant is het artikel van J.E. Spruit over de compositie "Lex" van de in Nederland wonende Amerikaan Ronald Ford. [...] De auteur typeert het als een ijle en transparante verklanking van de immateriële rechtsbeginselen, "meer dan adequaat vormgegeven in een zachtmoedig instrumentaal en vocaal stemmenweefsel.' Jan-Kees Karels in: Reformatorisch Dagblad 19-01-2015, p. 11.