In het Amsterdams Historisch Museum bevindt zich de collectie C.P. van Eeghen, bestaande uit tekeningen, prenten en boeken geïllustreerd door Jan Luyken (1649-1712) en zijn zoon Casper (1672-1708). De Luykens behoorden tot de belangrijkste boekillustratoren van de late zeventiende en vroege achttiende eeuw. Hun prenten zijn in later eeuwen dan ook vaak herdrukt, gekopieerd of nagevolgd. Ook op het gebied van de emblemataliteratuur uit de genoemde periode nemen vader en zoon Luyken een markante plaats in. De collectie, vooral bijeengebracht op grond van die boekillustraties, bestaat uit ruim 1000 tekeningen - veelal voorstudies voor de in de boeken verschenen prenten -, 10.000 losse prenten en ongeveer 1050 boekbanden en is de meest complete Luykencollectie ter wereld. Van veel titels zijn in de collectie verschillende edities aanwezig. De verzameling vormt zo een rijke bron voor divers boekhistorisch onderzoek. Ook voor tal van andere wetenschapsgebieden is de collectie van groot wetenschappelijk belang. De Luykens illustreerden namelijk studies over zeer verschillende onderwerpen, zoals geneeskunde, bijbelse geschiedenis, scheepsbouw, tekenkunst, vaderlandse geschiedenis, reisverslagen, geografie en theologische kwesties. De catalogus bevat een beschrijving van alle circa 1050 aanwezige banden in de collectie-Van Eeghen, beschreven volgens de regels van de Short Title Catalogue Netherlands. Daarnaast is ook een prentenoverzicht gemaakt waarin iedere al dan niet gesigneerde prent apart wordt genoemd, waardoor ook prenten van andere kunstenaars dan de Luykens ontsloten worden. De catalogus bevat tevens een inleiding, diverse registers (waarin niet alleen de illustratoren zijn opgenomen maar ook de boekdrukkers, boekverkopers, vertalers en bewerkers) en is verlucht met ongeveer 500 illustraties.
'Deze imposante catalogus is een van de grote verrassingen van het afgelopen boekenjaar. Een nagenoeg onbekende collectie werd voortreffelijk beschreven en voor boekhistorisch onderzoek ontsloten. [...] Slechts twee registers: dat is bijna de enige kritiek die ik het boek zou willen meegeven. De gebruikers hadden meer baat gevonden bij een veelvoud van registers: op boekdrukkers en -verkopers, op opdrachten, andere illustratoren, lofdichters, herkomsten. Al die namen staan er in, maar helaas verdronken in de grote massa. De drukkersplaatsen zijn niet opgenomen in het register: wie wil weten welke 'Luyken-boeken' er buiten Amsterdam zijn gedrukt of uitgegeven moet dat zelf bij mekaar zoeken. Een andere opvallende lacune: van het beschreven exemplaar worden de (on)volledigheid vermeld en de vroegere bezitters, maar er wordt met geen woord gerept over de boekband (materiaal, oorspronkelijk of later, versierd of niet)! Een kleine vlek op deze schitterende, uiteraard rijk geillustreerde catalogus. Dit is een niet te missen referentiewerk voor bibliotheken en andere verzamelaars met belangstelling voor het boek uit de Gouden Eeuw: voor elke boeken- en prentenliefhebber dus. Aanbevolen!' M.d.S in: Kroniek van het bibliotheekwezen 25, 2000