Does religion have a future in the Netherlands? Has it all but expired, or is it in the process of being transformed? These are the main questions addressed in this volume on religion in the Netherlands since 1950. In the first part, James Kennedy, Anton van Harskamp and Jos Becker offer theoretical and empirically-based interpretations of the recent Dutch past: should we speak of secularization or religious transformation? The second part is concerned with far-reaching changes in religious practice. Paul Post discusses Roman Catholic liturgy, Karin van Nieuwkerk Islamic conceptions of religious merit and David Bos the adoption of psychology in pastoral training. New religious trends form the theme of the third part of the volume. Pieter Boersema, Erik Sengers and Stef Aupers examine respectively the Evangelical Movement, the Alpha Course and New Age. The Dutch and their gods shows that, while organized religion is in continuing decline and the future of religion in the Netherlands remains uncertain, Dutch religion is still very much alive and perfectly able to adapt to changing circumstances.
Contents: I Introduction: ERIK SENGERS, The Dutch, their gods and the study of religion in the post-war period II Religion in the Netherlands: secularization or transformation?: JAMES C. KENNEDY, Recent Dutch religious history and the limits of secularization ANTON VAN HARSKAMP, Simply astounding. Ongoing secularization in the Netherlands? JOS BECKER, Church membership investigated (1950-2002) III Religious responses to social change: PAUL POST, Ritual-liturgical movements. A panoramic view on ritual repertoires in Dutch Catholicism after 1950/1960 DAVID J. BOS, 'Woe the pastor who becomes a psychologist!' The introduction of psychology in hervormde theology and ministry KARIN VAN NIEUWKERK, Credits for the hereafter. Changing ways to collect religious merit, ajr, among Moroccan immigrant women in the Netherlands IV New forms of religiosity: ERIK SENGERS, 'Leading the world to church and Christ'. The use and success of the Alpha-course in Dutch churches PIETER R. BOERSEMA, The Evangelical Movement in the Netherlands. New wine in new wineskins? STEF AUPERS, 'We are all gods'. New Age in the Netherlands 1960-2000 Index About the authors
'De VU-historicus Kennedy stelt dat de godsdienstige geschiedenis van Nederland na de Tweede Wereldoorlog te complex is om maar simpelweg van secularisatie te spreken. (...) Harskamp wijst op de paradoxale situatie in Nederland dat belangstelling voor godsdienstigheid blijft bestaan, maar dat we desondanks van een voortgaande secularisatie kunnen spreken (...). Mensen mogen misschien wel religieus zijn of blijven, maar de betekenis van de godsdienst voor het leven en samenleven van de mensen is sterk achteruitgegaan. Dat is een gegeven dat vaak over het hoofd wordt gezien door mensen die zeggen dat religie 'in' is of weer terugkomt. (...) een boek dat de moeite waard is om kennis van te nemen, omdat het ons inzicht vergroot in wat er de tweede helft van de vorige eeuw is gebeurd en wat er nu nog gaande is.' Gerard Dekker in: Centraal Weekblad, 20-01-2006
'En wat is secularisatie eigenlijk? Laten we het simpel houden, schrijft VU-sociaal-wetenschapper Anton van Harskamp in een boek dat vijftig jaar godsdienstige ontwikkeling in ons land aan niet-Nederlanders probeert uit te leggen: secularisatie is een sociaal proces waarin religie zich aanpast aan de seculiere wereld (secular world) en waardoor de invloed van religie op maatschappij en individu vermindert. (...) Wat Van Harskamp secularisatie noemt, heet bij Kennedy paradigmaverschuiving. Als sociaal wetenschapper kijkt Van Harmskamp synchoronisch naar de secularisering en Kennedy, als historicus, diachronisch. (...) Kennedy's opvatting spreekt me meer aan, omdat hij en passant ook verklaart waarom er bij zo veel ontkerkelijking nog zo veel religie in ons land wordt aangetroffen. (...) Wij denken altijd dat we uniek zijn door onze moderniteit en onze door en door geseculariseerde maatschappij. Onderzoek wijst erop dat we het ook zijn door onze religiositeit.' Jan Greven in: Trouw. De Verdieping, 28-02-2006, p. 4
'Het geheel is zeer lezenswaardig en bijzonder informatief en nodigt uit tot verdere lectuur.' Drs. Gijsbert A.C. Boon in: Recensiebank historischhuis.nl, juni 2006
Verder gesignaleerd in: Galapas 26 (2006) 4, p. 32-33; Bijdragen, International Journal in Philosophy and Theology 67 (2006) 1, p. 112; Religie & Samenleving 1 (2006) 2, p. 110-113; Nieuwsbrief Werkverband Kerkelijk Opbouwwerk 62 (okt. 2006), p. 12-14
webrecensie behorende bij Bijdragen en Mededelingen betreffende de Geschiedenis der Nederlanden 124 (2009) 1.