Inhoud: HELEEN SANCISI-WEERDENBURG, 'Qui a inventé l'école ...?' A.P. ORBÁN, Augustinus en Cassiodorus: twee pogingen om het heidens Latijns onderwijs te kerstenen MAYKE DE JONG, De school van de dienst des Heren: kloosterscholen in het Karolingische Rijk MARCO MOSTERT, Kennisoverdracht in het klooster: over de plaats van lezen en schrijven in de vroegmiddeleeuwse monastieke opvoeding A. VAN RUN, 'Quia facilior ad intellectum per oculos via est': over 'uitleg' op school en in de kunst H.N. HAGOORT, Droefheid en angst: de bestudering van het quadrivium in de elfde eeuw M. VAN SCHAIK, Didactische vernieuwingen van het zangonderwijs in de elfde eeuw HILDE DE RIDDER-SYMOENS, Onderwijs aan de middeleeuwse universiteit M.B. PRANGER, De school als utopie: van klooster- naar stadsschool A.M.J. VAN BUUREN, 'Want ander konsten sijn my te hoghe': de stadsschool in de Nederlanden in de late middeleeuwen ANTOINETTE NABER, Bourgondische edelen en hun opvoeding Over de auteurs