Tussen school en leven
Jaar van uitgifte 1999
Nur1 686
Nur2 840
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 201
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'Veendricks kleine monument voor De Vonk is een leuk boekje geworden. Aan de hand van het aanwezige archiefmateriaal brengt hij het centrum en de cursisten - bijna 1500 in totaal - tot leven.' M. van Essen in: BMGN 115 (2000) 3. 'Het verrijkt het inzicht in de wijze waarop in naoorlogs Nederland de politiek van het persoonlijke ter hand werd genomen in het vrijzinnige volksdeel.' Anneke van Drenth in: Pedagogiek 21 (2001) 3.

Tussen school en leven

Laurenz Veendrick | 9065500618
25,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Langdurige internaatsvorming voor meisjes tussen 14 en 16 jaar in de jaren vijftig en zestig in vormingsinternaat De Vonk te Noordwijkerhout.
 

 

Kerkelijke en wereldlijke autoriteiten maakten zich in de jaren na de oorlog ernstig zorgen over de 'massajeugd'. Jongeren werden getypeerd als schijnvolwassen, egocentrisch, vitaal, instinctief en lichamelijk. Het vormingswerk in de jaren vijftig werd dan ook vooral gevoed door de gedachte dat deze tekorten moesten worden gecompenseerd. Dat gold ook voor het vormingswerk in De Vonk, opgericht in 1919 door Emilie Knappert en sinds 1937 deel uitmakend van de Woodbrookersvereniging. Tussen 1947 en 1971 werden op De Vonk internaatscursussen 'Tussen school en leven' gegeven aan 14- tot 16-jarige meisjes. Er werd gewerkt aan persoonlijkheidsvorming, sociale en algemene vorming en de meisjes leerden in de praktijk hoe ze een huishouden moesten runnen en kinderen moesten verzorgen en werden geïnformeerd en geadviseerd over beroepsmogelijkheden. Veendrick geeft een levendige en gedetailleerde beschrijving van de cursussen op De Vonk, de achtergrond van de meisjes, hun onderlinge relaties en toekomstperspectieven. In zijn boek maakt hij tevens duidelijk hoe de ideeën over meisjes binnen het vormingswerk veranderden. In de jaren vijftig was men op De Vonk erg modern, maar in de jaren zestig ging het mis: men bleef vasthouden aan het oude meisjesbeeld terwijl de nieuwe cursisten, gestimuleerd door maatschappelijke ontwikkelingen èn het vormingsprogramma zelf, het pedagogisch regime van De Vonk als het ware ontgroeiden.