Ter vorming van verstand en hart

Lager onderwijs in oostelijk Noord-Brabant ca. 1770-1920
€39,00
Kopen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
ISBN 9789065503817
Auteur(s) Dolly Verhoeven
NUR codes 680 , 844
Jaar van uitgave 1994
Druk 1
Reeks N.W. Posthumus Reeks
Nummer in reeks 1
Bindwijze ing
Aantal bladzijdes 427

In een gemiddelde gemeente in oostelijk Noord-Brabant werd omstreeks 1770 les gegeven in het naast de kerk gelegen schooltje, bestaande uit één, slecht verlicht klaslokaal. De (protestantse) schoolmeester van het dorp combineerde zijn bezigheden als koster en klokkenluider met het geven van enkele uren les per dag aan de vijf- tot veertienjarigen. Eerst leerden ze lezen, daarna schrijven en nog later rekenen. De meeste kinderen kwamen daar niet aan toe, omdat zij op hun negende of tiende het onderwijs al weer verlieten. Verschillende dorpskinderen bezochten de school zelfs helemaal niet of alleen in de wintermaanden. Zo'n honderdvijftig jaar later zag het onderwijs er in diezelfde gemeente heel anders uit. Er was een openbare school voor jongens en een katholieke zusterschool voor meisjes. De schoolgebouwen waren een stuk groter en elk lokaal had een eigen leerkracht. De kinderen gingen in principe het hele jaar naar school en kregen ook meer vakken. Uitblinkers konden na zes jaar lager onderwijs extra lessen volgen op de MULO, die het dorp nu rijk was. In Ter vorming van verstand en hart wordt een beeld geschetst van de organisatie en inhoud van dit lagere onderwijs en van de mate waarin de wijze waarop deze beïnvloed werden door drie lange termijn ontwikkelingen: nationale eenwording, confessionalisering en burgerlijk beschavingsoffensief. De belangrijkste motor voor verandering was de voortdurende concurrentie tussen de staat en de (katholieke)kerk. Inzet was de ideologische strekking van het onderwijs. Beide 'partijen' wilden hun eigen opvattingen over natievorming, christelijkheid en burgerlijke beschaving doorvoeren en poogden daarom het beheer van het lager onderwijs in handen te krijgen. In het kielzog daarvan vonden andere, voor de inrichting van het onderwijs wezenlijke ontwikkelingen plaats. De nationale overheid slaagde er steeds beter in om een uniforme inrichting van het onderwijs af te dwingen, terwijl de kerk door haar morele gezag over de (grotendeels) katholieke bevolking van de regio een steeds grotere invloed kreeg op de inhoud van het onderwijs. Zo ontstond omstreeks 1920 een 'katholiek-nationaal' onderwijs, dat de leerlingen de onvermijdelijke kennis en vaardigheden bijbracht, maar zich vooral richtte op een gecombineerde maatschappelijke en godsdienstige vorming van verstand en hart.    

Aanbevolen bij dit artikel :

Uw winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg

Gratis verzending in Nederland boven €10,00
Alles uit de Nederlandse geschiedenis komt aan bod!
Kortingen op geselecteerde titels

Social Media

Volg ons en blijf op de hoogte van nieuwe producten, presentaties en acties.

Adres

Uitgeverij Verloren B.V.

Torenlaan 25
1211 JA Hilversum
Tel: 035 685 9856
E-mail: info@verloren.nl
KVK: 32039230
BTW: NL805459716B01


Voor vragen over bestellingen:

Tel: 035 685 9856
E-mail: bestel@verloren.nl

Openingstijden

Maandag:
08:45-18:00
Dinsdag:
08:45-18:00
Woensdag:
08:45-18:00
Donderdag:
08:45-18:00
Vrijdag:
08:45-18:00
Zaterdag:
GESLOTEN
Zondag:
GESLOTEN

In deze webshop kunt u veilig winkelen & betalen

Ideal Paypal Bancontact HTTPS Beveiligd
Copyright 2024 Uitgeverij Verloren | Algemene voorwaarden | Retourneren | Privacybeleid