Koninklijke Paketvaart Maatschappij
Jaar van uitgifte 1992
Nur1 686
Nur2 691
Reeks naam Publikaties FHKW Rotterdam
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze geb
Bladzijdes 757
Extra Er is een bewerkte Engelse editie, zie ISBN 9065507388
Reeks nummer 3
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'A Campo heeft een majestueus werk geschreven, niet alleen kwalitatief maar ook kwantitatief.' Joop de Jong in: de Volkskrant, 6-2-1993. 'This book is a laudable contribution to the economic historiography of Indonesia, not just because the study of Indonesia's past is not well endowed with such studies or because of the impressive size of the publication, but because it is a well considered study containing a wealth of relevant detail on the first twenty-five years of the main shipping company in colonial Indonesia, the KPM.' Pierre van der Eng, Book reviews van The Australian National University. 'Er kan geen twijfel over bestaan dat het boek van À Campo een stimulerende bijdrage vormt, zowel voor de geschiedenis van het Nederlandse imperialisme als voor de bedrijfsgeschiedenis op moderne leest.' Joh. De Vries in: BMGN 109/2 (1994)

Koninklijke Paketvaart Maatschappij

J.N.F.M. à Campo | 9065504036
69,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Stoomvaart en staatsvorming in de Indonesische archipel 1888-1914.
 

 

'Empire is a matter of transportation.' Deze uitspraak van Tucker is uitdagend, maar overdreven, aldus à Campo. Dat er echter sprake is van een wisselwerking tussen maritieme, bestuurlijke en economische expansie is onmiskenbaar, zoals hij laat zien in zijn zeer omvangrijke studie over stoomvaart en staatsvorming in de Indonesische archipel in de periode 1840-1914. Uitgangspunt van het onderzoek is de geschiedenis van de NV Koninklijke Paketvaart Maatschappij, opgericht in 1888. Gedurende de hoogtij van het Nederlandse imperialisme in Indonesië (1894-1910) bediende zij de pakketvaart en verrichtte vervoersdiensten voor zowel de koloniale overheid als de particuliere handel en nijverheid. Aan stoomvaart en staatsvorming worden drie aspecten onderscheiden: het politiek-bestuurlijke ('macht'), het economische ('markt') en het ruimtelijke ('ruimte'). Deze aspecten worden in drie opeenvolgende delen behandeld. De pakketvaart wordt hierbij opgevat als grootschalig sociaal-technologisch systeem. Deel 1 beschrijft de ontwikkeling van de pakketvaart in de context van het politieke en bestuurlijke systeem. De nadruk ligt hierbij op de ontwikkeling van de betrekkingen tussen overheid en pakketvaart. Er is sprake van groei en vervlechting van staat en bedrijf in wisselwerking. Hierbij spelen stoomvaart, als nieuwe technologie, en navalisme, als bijbehorende ideologie, een belangrijke rol. Deel 2 gaat over de pakketvaart als onderneming in ontwikkeling: de KPM als schakel in wereldomspannende vervoersketens, haar plaats in de bedrijfstak, haar positie in de bedrijfskolom en tenslotte de inwendige bedrijfsorganisatie. Ook als onderneming heeft de KPM een bijdrage geleverd aan het proces van koloniale staatsvorming. In deel 3 staat de pakketvaart als ruimtelijk netwerk centraal: haar ontplooiing in tijd, naar plaats en in samenhang met de bestuurlijke en economische expansie. Omdat niet de politieke besluitvorming als uitgangspunt genomen is (zoals gebruikelijk) maar de geschiedenis van een bedrijf, werpt Koninklijke Paketvaart Maatschappij een geheel nieuw licht op de economische achtergronden van het imperialisme.