
Jaar van uitgifte | 2017 |
Nur1 | 691 |
Nur2 | 694 |
Reeks naam | Indische Letteren |
Status | leverbaar |
Taal | Nederlands |
Bindwijze | ing |
Bladzijdes | 72 |
Redactie | Jacqueline Bel e.a. |
Extra | geïllustreerd |
Reeks nummer | 32 (2017) 1 |
Plaats van uitgave | Hilversum |
Druk | 1 |
Inhoud: Redactioneel LISANNE SNELDERS, Visies op verschil. De culturele herinnering aan Nederlands-Indië en het denken over verschil in de afterlives van Pramoedya Anata Toer, Tjalie Robinsons en Hella Haasse REMCO RABEN, De dagen van de grote uittocht ARNOUD ARPS, Geschoten in Indonesië. Geweld tijdens de dekolonisatie herinnerd in Indonesische oorlogsfilms CAROLINE DRIEËNHUIZEN, Maria Dermoûts 'dame aan de binnenbaai' in de Nederlandse herinneringscultuur. De vele gezichten van 'mevrouw Kleyntjes' GERARD TERMORSHUIZEN, De dood van Herman Salomonson, alias Melis Stoke (1892-1942) herdacht door Top Naeff. Een naschrift Corrigenda Extra symposium: Vier eeuwen in Azië
Deel dit artikel op:
Indië herinnerd
9789087046606Beschrijving
Indische Letteren 32 (2017) 1.
In dit themanummer kijken jonge academici uit verschillende disciplines vanuit nieuwe benaderingen naar het koloniale verleden. Lisanne Snelders zet de culturele herinnering aan Nederlands-Indië aan de hand van de afterlives van Hella S. Haasse, Tjalie Robinson en Pramoedya Ananta Toer in een intersectioneel perspectief. Arnoud Arps onderzoekt hoe herinneringen aan het geweld tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog worden geproduceerd, geconstrueerd en geconsumeerd in Indonesische films. Remco Raben laat zien hoe in het werk van Henri Alers het postkoloniale perspectief het koloniale verdringt. Caroline Drieënhuizen gebruikt het romanpersonage 'mevrouw van Kleyntjes' uit Maria Dermoûts De tienduizend dingen om te demonstreren hoe herinneringen aan het koloniale verleden door de tijd heen verschillen per sociale groep.