Geestelijke maagden
Jaar van uitgifte 1996
Nur1 685
Nur2 704
Status leverbaar
Taal Nederlands
Bindwijze ing
Bladzijdes 416
Plaats van uitgave Hilversum
Druk 1

'This is a fine study, deeply researched and lucidly written, and is an important contribution to our further understanding of the history of early modern women and religious culture.' Christine Kooi in: Sixteenth Century Journal XXIX (1998) 1. ' "Geestelijke maagden, Leven tussen klooster en wereld in Noord-Nederland gedurende de zeventiende eeuw" is een rijk boek. Het draagt een schat van gegevens aan over een weinig bekende katholieke leefvorm [...].' A. Sneller in: Literatuur 97-4. 'De winst van dit boek is groot. Het is de eerste studie die het katholieke geloofsleven in de Republiek resoluut in het perspectief van de beide seksen plaatst.' W. Frijhof in: BMGN 112 (1997) 2.

Geestelijke maagden

Marit Monteiro | 9065505350
39,
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Op werkdagen voor 14.00 besteld, dezelfde dag ter post bezorgd. De levertijd is afhankelijk van de postale diensten.
Plaats op verlanglijstje

Beschrijving

Leven tussen klooster en wereld in Noord-Nederland gedurende de zeventiende eeuw.
 

 

Geestelijke maagden waren geen kloosterlingen, maar ook geen 'echte' leken. Zij leidden een religieus bestaan in de wereld en legden zich toe op geloofsonderwijs, zieken- of armenzorg. Hun leefwijze werd door de katholieke kerk niet als religieuze staat erkend. Toch bepaalden deze zedig in zwart geklede vrouwen in belangrijke mate het aangezicht van de katholieke kerk in de zeventiende eeuw. Zij droegen bij aan de wederopbouw daarvan binnen de Republiek, waar de katholieke eredienst sinds 1581 van overheidswege was verboden. Mede dankzij hen konden priesters de zielzorg min of meer clandestien voortzetten. Als intermediairs tussen clerus en leken vervulden geestelijke maagden bovendien een belangrijke rol in processen van confessionalisering. Hoe er gedacht werd over de bestaanswijze van geestelijke maagden door geestelijken en de betrokken vrouwen zelf, wordt beschreven door Marit Monteiro. Uit stichtelijke werken die priesters voor geestelijke maagden schreven, destilleert zij de ideaalbeelden van de clerus ten aanzien van deze levenswijze. Deze idealen hingen nauw samen met heersende opvattingen over vrouwelijkheid, vroomheid en gezagsverhoudingen tussen de seksen. Aan de hand van egodocumenten van twee geestelijke maagden laat Monteiro zien hoe vrouwen zelf dergelijke denkbeelden deels beaamden, maar deels ook weerspraken, naar hun hand zetten en zo ruimte creëerden voor hun kerkelijk engagement. Geestelijke maagden ontrafelt de verwevenheid van sekse, geloofsovertuiging en identiteit in de vroegmoderne tijd en vormt een belangrijke bijdrage aan de geschiedenis van de katholieke cultuur in Nederland.